Podoby džezu
Milí priatelia džezu a dobrej hudby, piešťanské leto je fenomén. V spomienkach mnohých prázdninových a dovolenkových hostí ostáva ako zážitok po dlhé roky. Pre nás, pamätníkov, narodených a odrastených v tomto meste, je svätosť.
Zažili sme diametrálne odlišné politické systémy, ktoré dovoľovali aj rozdielne podmienky a možnosti dovolenkových a prázdninových aktivít. Pre mnohých z nás, ale zároveň pre mnohých hostí, bolo kúpalisko Eva epicentrom diania a stredom sveta. V dobe socialistického zriadenia boli Piešťany pre obyvateľov Československa luxusnou dovolenkovou destináciou. Zároveň však boli baštou kultúry na najvyššej úrovni.
Napriek príkazom, zákazom, ideologickým obmedzeniam sa do Piešťan dostávali umelci zvučných mien nielen zo socialistického tábora. Parky sa v lete zmenili na výstavné priestory, Liečebný dom Slovan poskytoval koncertný priestor, v jedinečnom amfiteátri sa odohrávali dodnes neporovnateľné inscenácie, v hoteli Lipa hrali kvalitné kapely, Kúpeľná dvorana alebo Kursalon boli miestom pre príjemné chvíle s kávičkou a hudbou z náprotivného Hudobného pavilónu.
Prehupli sme sa do „trhovej“ ekonomiky s axiómou hlásajúcou, že trh všetko vyrieši. Kúpalisko prežíva len vďaka niekoľkým z tých, ktorí na ňom vyrastali. Za tridsať rokov po zmene k slobodnejšiemu životu zanikol amfiteáter, z honosnej secesnej budovy vyčačkanej štukami a prvkami art deka je ruina, prestavbu hotela Lipa nie a nie dokončiť, v Kursalone je ticho, z Hudobného pavilónu sa z času na čas ozve hudba, nie vždy tá najlepšia.
Prosím, neberte moje slová ako volanie po návrate „všeobjímajúceho“ socializmu s prísľubom istôt. Som pravicovo zmýšľajúci človek a „vymožeností“ socializmu som si užil do sýtosti. Som za trhovú ekonomiku a slobodu prejavu, politického presvedčenia, náboženstva a nedotknuteľnosť súkromného vlastníctva. Ale práve tu som si nie celkom istý, či ľudia, vlastniaci skvosty architektúry, kultúry a priestory spoločenského významu, sa správajú podľa svojho vedomia a svedomia, ba nie som si ani istý, či neobchádzajú zákon. To by nám, mám na mysli nielen Piešťancov, nemalo byť jedno. Pretože „trh nie vždy všetko vyrieši“.
V budúcej relácii Podoby džezu na Rádiu Piešťany si pripomenieme storočnicu génia. Charlie Parker dal džezu jeden zo základných kameňov, Dinah Washington bola inšpiráciou a náplňou života svetových osobností džezu, opustil nás saxofonista Stevie Grossman. O tom bude naša relácia v nedeľu 6. septembra a na stretnutie sa teší vám a džezu verný Jano Babič.