Spoplatnenie ciest by skvalitnilo život obyvateľom v obciach

Krajskí poslanci na júlovom rokovaní v Rakoviciach splnomocnili trnavského župana Jozefa Viskupiča iniciovať oficiálne rokovania so zástupcami vlády, Ministerstva dopravy a výstavby SR a jednotlivých dopravcov poskytujúcich služby vo verejnom záujme za účelom zmeny legislatívy týkajúcej sa spoplatnenia ciest druhej a tretej triedy vo vlastníctve Trnavského samosprávneho kraja. Navrhujú zavedenie mýta za ich používanie.

(Autor: google.sk/maps)

Podľa slov župana takéto spoplatnenie má mať dve úlohy. Demotivovať tranzitujúcu dopravu jazdiť po cestách nižších kategórií tam, kde súbežne s nimi jestvuje spoplatnená cestná infraštruktúra. V piešťanskom regióne to napĺňa cesta druhej triedy po zjazde z diaľnice v katastri obce Lúka, po ktorej si s obľubou až po Hlohovec kamionisti šetria poplatky za diaľničné mýto.

Prostriedky, ktoré by kraj za spoplatnenie získal, majú slúžiť i na rekonštrukciu a udržiavanie ciest v správe kraja, ktorými kamióny tranzitujú, nakoľko nie je pre ne iná alternatíva. V piešťanskom regióne je to napríklad úsek cesty po zjazde z diaľnice na Vrbové, pokračujúcej cez mestečko pod šikmou vežou v smere na Myjavu, Brezovú pod Bradlom až do Senice.

Tranzitujúca kamiónová doprava prináša so sebou rad negatívnych vplyvov na život obyvateľov, bývajúcich v blízkosti týchto ciest, ako aj vo zvýšenej miere poškodzovanie ciest. Pre Trnavský samosprávny kraj (TTSK) ako vlastníka ciest vzniká potreba hľadania stále väčšieho množstva finančných prostriedkov na ich opravu a rekonštrukcie.

Podľa súčasnej platnej legislatívy, ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, sú cesty druhej a tretej triedy vymedzenými úsekmi ciest, ktoré sú spoplatnené nulovou sadzbou mýta. Snahou TTSK je tento stav zmeniť a cesty pre kamióny spoplatniť.

Pred prípadným spoplatnením všetkých ciest druhej a tretej triedy elektronickým mýtom v minulosti varovalo združenie dopravcov ČESMAD Slovakia, podľa ktorého by tento krok výrazne zhoršil ekonomickú situáciu klasickým dopravcom, ale aj malým živnostníkom a lokálnym firmám. Tieto cesty majú podľa združenia dĺžku takmer 14-tisíc kilometrov a spolu s dnes spoplatnenými viac ako 2300 kilometrami infraštruktúry a zvyškom ciest prvej triedy by to znamenalo fakticky spoplatnenie celej cestnej siete na Slovensku.

Kraje by zavedením mýta na vybrané úseky ciest druhej a tretej triedy mohli získať financie na ich rekonštrukcie. TTSK má v rozpočte na tento rok vyčlenených takmer 20 miliónov eur na starostlivosť o takéto cesty. Z tejto čiastky je 12,5 milióna určených na bežnú údržbu ciest a sedem miliónov na ich rekonštrukcie a zlepšenie dopravno-technického stavu. Za tieto peniaze má kraj v pláne obnoviť viacero úsekov ciest v celkovej dĺžke 22 kilometrov. Kraj však vlastní zhruba 1600 kilometrov ciest druhej a druhej triedy.

Podľa slov Jozefa Viskupiča by spoplatnenie ciest chcel docieliť ešte v tomto roku.

0 Shares

Najnovšie správy

Tanečníci Základnej umeleckej školy v Piešťanoch opäť opakovane roztlieskali publikum, ktoré sa na začiatku decembra tešilo na ich dve vianočné…
  • 27.12.2024, 01:43
  • Piešťanský týždeň / Kultúra a spoločnosť / Reportáž / Spravodajstvo
Piešťanská reštaurácia Meet&Eat vo Floreát Ideaparku, ktorý je známy ako bývalý hotel Atóm, sa zmenila na výstavnú sieň. Priestranné moderné…
  • 27.12.2024, 01:57
  • Piešťanský týždeň / Kultúra a spoločnosť / Reportáž / Spravodajstvo
piatok, 27. decembra 2024
Meniny má Filoména, zajtra Ivana, Ivona