Odborníci skúmajú, ako vplývalo slovné hodnotenie na žiakov a rodičov počas dištančného vzdelávania
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) chce zistiť aký vplyv malo slovné hodnotenie na žiakov a ich rodičov. Ako informuje na svojej stránke, v rámci výskumu „Význam slovného hodnotenia žiakov na 1. a 2. stupni ZŠ“ mapujú okrem názorov rodičov a školákov na tento typ hodnotenia aj jeho vplyv na vnímanie a pocity dieťaťa.
Otázky by mali rodičia vypĺňať spoločne so svojimi deťmi. Približný čas vyplnenia dotazníka sa pohybuje od desať do dvadsať minút. Dotazník nájdete TU.
Začiatkom apríla minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling (SaS) a súčasná riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) Miroslava Hapalová učiteľom odporúčali počas dištančného vyučovania žiakov neznámkovať, ale dávať im slovnú spätnú väzbu. V prípade stredných škôl bola možná klasifikácia. Učitelia sa môžu na konci školského roka rozhodnúť či v záverečnom hodnotení využijú hodnotenie slovné, známkami alebo kombináciou oboch spôsobov. Neplatí to pre prvé ročníky na základných školách, v ktorých je priebežné aj záverečné hodnotenie slovné.
Väčšina rodičov v polovici apríla ocenila možnosť slovného hodnotenia. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre mimovládnu organizáciu Komenského inštitút (KI) vypracovala agentúra Focus. Na prieskume, ktorý sa konal od 15. do 17. apríla, sa zúčastnilo 505 rodičov. V prieskume takmer 85 percent rodičov vítalo možnosť slovného hodnotenia žiakov na konci školského roka. Pätina z nich vtedy zaznačila, že by preferovala výlučne slovné hodnotenie bez známok a viac ako polovica (61 percent) si vedela predstaviť kombináciu známok a slovného hodnotenia. Po skončení mimoriadnej situácie by „nejakú podobu slovného hodnotenia“ uvítali takmer dve tretiny (63 percent) rodičov.
Prezenčná výučba bola na všetkých školách prerušená 16. marca pre šírenie ochorenia Covid-19. Škôlky a prvý až piaty ročník základných škôl sa mohli otvoriť od 1. júna. Ministerstvo od 15. júna zrušilo obmedzenia v počte žiakov. Pôvodný limit bol pre triedu v materskej škole stanovený na 15 a pre základnú školu na 20 detí. Zrušil sa tiež zákaz zmiešavania detí v triedach. Stredoškoláci a žiaci druhého stupňa základných škôl sa do lavíc mohli navrátiť 22. júna.
SITA