Piešťanské zdieľané bicykle trpia najmä vandalizmom
Zdieľané piešťanské bicykle zaznamenávajú tento rok veľkú vlnu vandalizmu. Takmer niet dňa, kedy by niektorý z modrých dvojkolesových tátošov neskončil zničený v servise. K najčastejšiemu vandalizmu na zdieľaných bicykloch podľa ich prevádzkovateľa Dušana Knapa dochádza na Sídlisku Adama Trajana. Denne je ich tak v servise až jedna štvrtina zo všetkých, v súčasnej dobe nasadených v uliciach mesta.
Pri publikovaní informácií o projekte MAGNA ENERGIE, ktorý v súčasnosti v Piešťanoch prevádzkuje nezisková organizácia Inštitút pre trvalo udržateľný rozvoj pod názvom Piešťanské užitočné koleso sa na sociálnej sieti často objavujú komentáre, že bicykle ničia marginalizované skupiny či „privatizéri“, ktorí ich využívajú na jazdu, ľudovo nazvanú „zo šenku do šenku“. Súčasný prevádzkovateľ tohto projektu z Inštitútu pre trvalo udržateľný rozvoj Dušan Knap komentáre zo sociálnych sieti vyvracia.
„Doslovne zničené bicykle nachádzame najmä okolo bikrosovej dráhy na Sídlisku Adama Trajana. Teší nás značný záujem o tento druh mobility zo strany mládeže a veríme že nie všetci sú vandali. Niektorí sa však na nich vozia po prekážkovej dráhe určenej pre iný typ bicyklov. Prípadne na ne sadnú dvaja či traja,“ vysvetlil nám D. Knap.
Bicykle sa však pod takouto záťažou či jazdením na bikrosových prekážkach, na ktorú nie sú skonštruované, doslovne deformujú. A to či už samotný rám, alebo ráfiky kolies. „Nechýba ani úmyselné odmontovanie pedálov či sedačiek. A ak nejde sedačka z bicykla odmontovať, tak ju zničia,“ vysvetlil nám Juraj Vitko, ktorý sa o bicykle stará a dennodenne ich do stojanov po meste rozváža či odváža do servisu.
V súčasnosti je v uliciach mesta zhruba polovica z plánovaného počtu 120 kusov a v servise kvôli ich demolácii je nepretržite z prevádzky vyradených 15 kusov.
Bicykle sú určené pre všetky sociálne skupiny obyvateľov. A tie, na ktoré poukazujú diskutéri na sociálnych sieťach, sú podľa Knapa pre ich technický stav najmenším problémom. „Ak teda uvidia ľudia, že ich niekto ničí, alebo ich nikde uvidia zničené či pohodené mimo stojanov, budeme radi, ak nám poskytnú informácie. Na telefónnom čísle 0918463839 nás môžu kontaktovať a už čoskoro bude číslo viditeľne umiestnené aj na každom bicykli,“ dodal Dušan Knap.
Bicykle ako úžitok a náhrada za bilboardy
Spoločnosť MAGNA ENERGIA v minulom roku rozbehla projekt s názvom Piešťanské užitočné koleso. Ten priniesol do Piešťan dvadsaťštyri modrých bicyklov, ktoré boli určené k bezodplatnému používaniu obyvateľov i návštevníkov Piešťan.
Iniciatíva vychádzala z úvahy o zámene reklamných pútačov, ktoré viac obťažujú ako skutočne lákajú zákazníkov, za užitočné zariadenie s reklamnými plochami – za bicykel.
Nasadenie bicyklov prinieslo diskusiu na sociálnych sieťach, ale aj publicitu. Spoločnosť MAGNA ENERGIA pre bicykle zabezpečila ich údržbu, monitoring i zber a na zimné mesiace ich uskladnenie. Náklady na celý projekt podľa údajov spoločnosti nepresiahli sumu 10-tisíc eur. To sú náklady plne porovnateľné s úhradou za reklamu na billboardoch.
„Piešťanskí podnikatelia sú predovšetkým poskytovatelia služieb v cestovnom ruchu, v obchode a v službách pre občanov mesta. Má preto opodstatnenie naša ambícia pokúsiť sa dať túto komunitu dokopy tak, aby sa na rozšírení projektu podieľali viaceré podnikateľské subjekty a síce naďalej modré bicykle, aby niesli reklamné logá iných firiem pôsobiacich na území nášho kúpeľného mesta. Na bicykloch i na stojanoch ich stanovíšť,“ ponúka možnosť zviditeľniť sa týmto spôsobom predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti MAGNA ENERGIA, Martin Ondko.
V úspešnom projekte sa MAGNA ENERGIA rozhodla pokračovať aj v tomto roku a počet modrých bicyklov výrazným spôsobom navýšiť. Zmenila sa len ten, kto sa o ne dennodenne stará. V súčasnosti je to nezisková organizácia Inštitút pre trvalo udržateľný rozvoj.