Podchodu svitá na „mestské“ časy, skolaudujú ho konečne?
Podchod pod železnicou na Vrbovskej ceste v Piešťanoch nie je nešťastne naprojektovanou stavbou, ktorá je často obyvateľmi mesta komentovaná a kritizovaná, ale je aj miestom, kadiaľ má viesť plánovaná cyklotrasa do Vrbového. Hoci sa tam stalo už viacero úrazov cyklistov, zrejme nik z účastníkov nehody o svojom zranení neinformoval prevádzkovateľa – Železnice Slovenskej republiky.
Trikrát lomená stavba, ktorá dodnes nie je mestom riadne skolaudovaná a kde sa cyklisti i peší nielen navzájom zrážajú, ale aj riskujúc životy vchádzajúc od strany priemyselného areálu z podzemia rovno na cestu bez toho, aby videli, či tadiaľ nejde traktor, kamión alebo osobné auto, sa nachádza v štádiu tesne pred okamihom prevzatia do správy mesta Piešťany. Prednedávnom tam víchrica vylomila desať veľkých tabúľ – ešteže tadiaľ nik nešiel. A práve táto tepna má v budúcnosti slúžiť cyklistom na trase do Vrbového.
O podchode sme sa porozprávali so zástupcom hovorcu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Denisom Dymom z odboru komunikácie a marketingu.
Kedy a za akých podmienok Mesto Piešťany prevzalo, respektíve prevezme podchod na Vrbovskej ceste?
Mesto Piešťany podchod ešte neprevzalo, doteraz je v majetku a správe ŽSR. Viac rokov prebieha v uvedenej oblasti medzi ŽSR a mestom komunikácia a zo strany ŽSR bola mestu predložená Zmluva o odovzdaní a prevzatí vyvolaných investícií. Koncom minulého roka prebehli intenzívne jednania medzi ŽSR a Mestom Piešťany ohľadne prevzatia podchodu. Mesto súhlasilo s jeho prevzatím, avšak pri prehliadke boli zistené nedostatky (grafity na stenách, porušený parapet…), odstránením ktorých podmienilo prevzatie. ŽSR momentálne pracuje na odstránení nedostatkov. Po ich odstránení vyzve Mesto Piešťany k prevzatiu podchodu. Pri poslednej veternej kalamite 24. februára 2020 došlo taktiež k poškodeniu prístrešku podchodu, keď boli poškodené sklené výplne.
Kedy došlo k jeho kolaudácii a za akých podmienok?
Stavebný objekt podchodu pre verejnosť, v časti slúžiacej železničnej dopravnej cesty, bol skolaudovaný Úradom pre reguláciu železničnej dopravy, Sekcia špeciálneho stavebného úradu v apríli 2009. O kolaudačné rozhodnutie ostatných stavebných objektov bolo Mesto Piešťany požiadané po ukončení stavby, avšak pre nedostatky v dokumentácii nebolo rozhodnutie vydané. Koncom roka 2019 naši zamestnanci doplnili chýbajúcu dokumentáciu ku kolaudačnému rozhodnutiu a čakáme na vydanie kolaudačného rozhodnutia Mestom Piešťany.
Za akých podmienok môžu tadiaľ chodiť cyklisti, resp. motoristi na jednostopých vozidlách?
Používanie cyklochodníka v podchode sa riadi Zákonom o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z., § 6, 7, 8.
Koľko úrazov ŽSR evidovali za celú existenciu v tomto podchode?
ŽSR nemajú zaevidovaný žiadny úraz, ktorý by sa stal v podchode.
Za akých podmienok sa ŽSR chystajú prenajať (predať) železničnú dráhu z Piešťan do Vrbového pre plánovanú výstavbu cyklotrasy?
Základnou podmienkou v zmysle novely zákona o dráhach je, aby cyklotrasa bola vybudovaná tak, že v prípade obnovenia železničnej dopravy na tejto trati bude asfaltový povrch cyklotrasy slúžiť ako konštrukčná vrstva podvalového podložia. Taktiež podmienkou je, aby v rámci stavby cyklotrasy predmetom nájmu boli všetky pozemky na tejto trati a budúci prevádzkovateľ cyklotrasy sa staral o všetky prenajaté pozemky na tejto trati (aj tie, ktoré nie sú potrebné pre konštrukciu cyklotrasy) a taktiež spravoval a udržiaval aj ostatné určené zariadenia infraštruktúry na vlastné náklady. Zmluva bude zverejnená i v Centrálnom registri zmlúv.
Kedy bola podpísaná zmluva o prenájme (predaji) uvedenej trasy a kto ju podpísal?
Zmluva o prenájme ešte nebola podpísaná, v súčasnosti je v záverečnej fáze spracovania a schvaľovania. V zmysle ustanovenia zákona o dráhach musí byť zmluva o prenájme odsúhlasená na MDV SR. Podpisovať zmluvu o prenájme dráhy bude generálny riaditeľ ŽSR.
Ak dôjde k stavbe cyklotrasy, kde budú umiestnené koľaje, podvaly a značenie z nej zdemontované?
Nakladanie s nimi bude riešené v rámci projektovej prípravy cyklotrasy po dohode so správcami jednotlivých zariadení a vykonaní predbežnej kategorizácie vyzískaného materiálu.
Kedy sa za akých podmienok by mohlo dôjsť k jej opätovnej inštalácii?
Súčasné zariadenia železničnej infraštruktúry na uvedenej trati sú po dobe životnosti, v nevyhovujúcom technikom stave pre železničnú prevádzku, keďže sa na tejto tratí železničná doprava neprevádzkuje už niekoľko rokov (trať nie je využívaná pre osobnú dopravu od roku 1978 a pre nákladnú dopravu od roku 1996). Zariadenia železničnej infraštruktúry na uvedenej trati vyzískané pri znesení železničného zvršku sú nepoužiteľné na prípadné obnovenia železničnej dopravy na tejto trati. V prípade obnovenia dopravy na trati bude potrebné vybudovať zvršok z nového materiálu.
Aké procesné úkony čakajú ŽSR v súvislosti s trasou Piešťany-Vrbové aktuálne a v akom časovom horizonte?
Podpísanie nájomnej zmluvy a následne schvaľovací proces projektovej dokumentácie na budovanie cyklotrasy.
Viera Dusíková