Podoby džezu
Milí priatelia džezu a dobrej hudby, slovenský džez kráča od úspechu k úspechu. Takmer každý týždeň vychádza jeden kvalitný album slovenskej proveniencie. Džezoví umelci sú poctení spoločenským uznaním a cenami. Juraj Griglák získal Krištáľové krídlo v kategórii hudba. Slovenskí džezoví interpreti reprezentovali krajinu v newyorskej Carnegie Hall.
Len pred pár dňami sa vrátil z turné za oceánom megatalent hry na basgitaru Aron Hodek. Dlho si neoddýchne, v Trnave je pripravený Winter Jazz Fest, ktorý postavil dramaturgiu na slovenskej džezovej mladi. Kristina Miháľová a Jakub Šedivý tvoria kvalitou vyčnievajúce duo. Na mladých bubeníkov sme si už zvykli, keď sa objavil pred pár rokmi David Hodek. Hral často aj v Piešťanoch v spolupráci s Tomášom Gajlíkom. David už dospel hudobne i „chlapsky“, ale scéna neostala prázdna a nastúpil 16-ročný bubeník Mattia Müller, aby sa obklopil šikovnými hráčmi v pozoruhodnej kapele Mattia Boyz.
Vo výpočte džezových osobností stačí spomenúť program jedného dňa festivalu, a hneď tu sa predstaví niekoľko mien, ktoré je potrebné si zapamätať, ak chceme ostať v obraze. Je niekoľko slovenských džezových hudobníkov, ktorí sú stálymi členmi špičkových orchestrov. Títo študujú na JAMU v Brne, Konzervatórium Jaroslava Ježka v Prahe je alma mater mnohých slovenských talentov. V Rakúsku na renomovanej univerzite v Grazi študovalo a študuje stále niekoľko slovenských talentovaných hudobníkov. Naši chlapci študujú džez v Dánsku i v Holandsku.
Na Slovensku dlhoročne a na vysokej umeleckej úrovni fungujú orchestre a kapely. Je aj niekoľko oddaných usporiadateľov, ktorí dávajú priestor a možnosť prezentácie festivalov, džezových koncertov alebo klubovej činnosti. Je ešte veľa mien a udalostí, ktoré by sa mali spomenúť, ale to by bolo len opakovanie úvodnej myšlienky o úspechoch slovenského džezu. Tento úspech však naráža na zarážajúci protiklad.
Džez nemá u nás adekvátnu podporu. Džezové festivaly sú postavené na aktivite dobrovoľníkov, kluby vznikajú a zanikajú, pretože klesá návštevnosť podujatí. Koncerty nie sú pravidelnou súčasťou kultúrneho diania v mestách. Verejnoprávna televízia dáva priestor len vybraným podujatiam, iné televízie vôbec, dramaturgia komerčných rádií o džez ani nezakopne. Aj vyučovanie na školách by mohlo zahrňovať kapitoly o džeze. Nehovoriac o tom, že máme určite mnoho skvelých pedagógov, ktorí by utiahli akreditáciu inštitúcie na vysokej úrovni. Teda ostáva – kde sa berú tie talenty? Kde sa berú skvelí džezoví hráči? Kto je hnacou silou a prameňom poučenia?
Podoby džezu na Rádiu Piešťany prinášajú najnovšie informácie z domácej a zahraničnej džezovej scény. V spolupráci s Lenkou Molčányiovou z internetového portálu jazz.sk začneme vysielať seriál Ženy v džeze. Na stretnutie v nedeľu o 20. hodine sa teší vám a džezu verný Jano Babič.