Obdobie veselia ukončí pochovávanie basy. Kde všade ju môžete oplakať?
Fašiangy sú obdobím od Troch kráľov do Popolcovej stredy. Tento rok si Škaredú stredu pripomenieme už o pár dní, v stredu 26. februára. Fašiangy sú teda pohyblivým sviatkom, končia sa štyridsať dní pred termínom Veľkej noci. Symbolom konca fašiangov je pochovávanie basy, ktorá sa pochováva na Slovensku na poslednej zábave pred pôstom. Je paródiou na skutočný pohreb. Pri pochovávaní vystupujú postavy oblečené v kostýmoch – kňaz, kostolník alebo rechtor a smútiaci „pozostalí“. Basu nesú za náreku prítomných. Hlavní aktéri sú vtipní, ľudia sa na tomto pohrebe zabávajú podobne ako účinkujúci.
V období Veľkej Moravy sa na území dnešného Slovenska používal termín mjasopust, v stredoveku ho vystriedal názov nemeckého pôvodu – Faschang, ktoré označuje pôvodne výčap a nápoj pred pôstom. V minulosti boli fašiangy obdobím hodovania a veselosti, vyvrcholením bola zábava s maskami vyjadrujúcimi „svet naruby“, v ktorom sa stierali spoločenské bariéry. Usporadúvali sa priadky, zakáľačky a svadby. Tri dni pred pôstom – posledný fašang – boli vyvrcholením fašiangov. Začínali sa obchôdzkami mládeže po domoch a vyberaním naturálií, z ktorých sa pripravovala tanečná zábava. Konali sa väčšinou v nedeľu.
Obchôdzky mládeže sa zachovali aj v niektorých obciach v našom regióne.
V Chtelnici sa s basou budú lúčiť tri dni. Miestni šabľovníci a Dychová hudba Chtelničanka spolu s obcou poriadajú tradičné Fašiangové slávnosti v dňoch 23. až 25. februára. V Chtelnici až do súčasnosti pretrval zvyk chodenia Pod šable. Mládenci nechodia v ľudovom odeve ako v iných obciach regiónu, pretože rozlúčka s fašiangom mala v minulosti skôr mestský charakter. Fašiangovníci tvoria 12-člennú skupinu. Majú rovnaký odev, odlišní od skupiny sú len hajdúch a richtár. Hajdúch má na hlave čákov so zastoknutým dlhým pierkom, červený dolomán a na boku pripevnenú šabľu. Richtár má na hrudi perulu s dlhými farebnými stuhami. Je hlavným organizátorom zábavy a preberá aj peniaze, za ktoré sa večer uskutoční zábava. Sprievod navštevuje domy, mládenci tancujú špeciálny tanec so šabľami-trsteničkami. Po ňom vykrútia dievčatá a ženy.
V obci Nižná vychádza tento rok lúčenie sa s fašiangom na sobotu 22. februára. Martin Novotný, propagátor akcie, približuje udalosť takto: „Ide o krásny slovenský zvyk, ktorý udržiavame v našej malej dedinke už dlhé roky. Hovorím o fašiangoch alebo po našom ‚skákanie pod šable‘. Každý rok v období fašiangu sa stretnú mladí slobodní chlapci oblečení v krojoch, muzikanti a dievčatá v krojoch a chodievajú od domu k domu s otázkou, či zahrajú veselú alebo smutnú pesničku.“
Tradičné pochovávanie basy bude isto aj tento rok na popukanie v réžii Podhoranky a Vavrineckej trojky v obci Lančár. Obyvatelia podhorských dediniek Kočín-Lančár a Šterusy, ale aj ostatných susedov, sa stretnú v kultúrnom dome v Lančári v sobotu 22. februára vo večerných hodinách, aby sa zabavili pri humorných scénkach, muzike, tanci i bohatej tombole.
V Krakovanoch basu pochovajú miestni folkloristi v utorok 25. februára.
V ten istý deň majú fašiangový program pripravený o 16.45 h i vo Vrbovom v Domove dôchodcov Klas a po pochôdzke mestom basu pochová Podhoranka a Vavrinecká trojka v Kúrii M. Beňovského. Dorazia tam okolo piatej podvečer.
Občania Banky si koniec fašiangu užijú na obecnej zabíjačke v sobotu 15. februára dopoludnia na námestí pri obecnom úrade.
V Hornej Strede bude v ten istý deň okolo piatej podvečer začínať fašiangová zábava spojená s pochovávaním basy. Do tanca zahrá Duo Námaha a basu v miestnom kultúrnom stredisku pochovajú folkloristi z piešťanského Mája.
V Piešťanoch pochovajú basu v stredu 25. februára o 16.00 h za kvílenia plačiek z Folklórnej skupiny Krakovienka. Nebude chýbať smútočný sprievod s farárom aj folkloristami. Nech sa už vyberiete hocikam, prajeme vám dobrú pohodu a náladu.
Viera Dusíková