R. Martančík: Použité lyže v inzerátoch sú najmä od pochybných priekupníkov

  • Ostatné športy
  • 27. decembra 2019, 00:00

Lyžiarska sezóna už klope na dvere. Medzi náruživých lyžiarov patria i Piešťanci. Ako sa na lyžovačku pripraviť, či kúpiť nové lyže, alebo radšej využiť služby slušnej požičovne, nám prezradil majiteľ ski servisu a požičovne lyžiarskych potrieb v Piešťanoch Rastislav Martančík.

Ako nebanovať, ale na svahu si naozaj zalyžovať, nám poradil odborník. ilustr. foto: pixabay.com

Tak teda ako je to – je lepšie lyže si kúpiť či požičať v požičovni?

Vo všeobecnosti platí, že pri deťoch a junioroch, u ktorých je ešte predpoklad ďalšieho rastu, je najekonomickejšie si výstroj každý rok prenajať na celú sezónu. Lyže dostanete vyservisované, máte ich celú sezónu doma a spravidla sa dá dohodnúť počas sezóny aj výmena, pokiaľ by tlačila lyžiarka, prilba a podobne. V neposlednom rade býva tento dlhodobý prenájom aj cenovo zvýhodnený.

U dospelých je to individuálne, hlavným faktorom je predpokladaný počet dní strávených na zjazdovkách. V susednom Rakúsku pretrváva trend požičať si lyže, ale lyžiarky si kúpiť. Za hlavnú výhodu tejto kombinácie považujem maximálne zníženie rizika nepohodlia – otlačenia chodidla a podobne, keďže pri zakúpení vlastnej obuvi vám v špecializovaných predajniach vedia natvarovať papučku aj skelet lyžiarky, prípadne vypiecť anatomicky tvarovanú vložku presne na mieru vášho chodidla. Navyše lyžiarky nepotrebujú žiadnu náročnú údržbu a pri správnom uskladnení vydržia dlhý čas.

Ak si chcem kúpiť lyže, môžu to byť aj „jazdenky“ či radšej nové?

Ak ste sa rozhodli pre kúpu lyží, rozhodne neodporúčam kupovať staršie jazdené lyže z bazárov a inzercie. Približne 90 percent týchto akože lyží pochádza z požičovní v Rakúsku či Taliansku a okolitých krajín, ktoré dovážajú vo veľkom prevažne poľskí „obchodníci“, a ide o lyže vypružené, prebrúsené, skrátka po dobe životnosti, ktoré už nie je možné ďalej prebrúsiť a servisovať. Ako príklad uvediem, že za jednu sezónu majú lyže v požičovni v Rakúsku a Taliansku odjazdených vyše sto dní, čo priemerný lyžiar nalyžuje tak za päť rokov.

Ak nové, tak čomu venovať pozornosť?

Pri kúpe nových lyží treba brať do úvahy viacero faktorov. Predovšetkým svoje osobné zameranie, či preferujem upravené zjazdovky, prípadne voľný freeride terén, či jazdím prevažne stredne dlhé až dlhšie rýchle oblúky, alebo skôr krátke slalomové, ako som na tom s lyžiarskou technikou.

Pre začiatočníkov i mierne pokročilých s nižšou telesnou hmotnosťou postačia lyže s kompozitovým, prípadne polyuretánovým jadrom, prípadne s kombináciou dreva a plastu, ktoré sú ľahšie a točivejšie. Športoví a pokročilí lyžiari si vyberajú lyže s pevným dreveným sendvičovým jadrom, pritvrdeným, oceľovými či titánovými výstuhami s kombináciou karbónu, graphenu a ďalších materiálov s vyššou pozdĺžnou a torznou tuhosťou, s geometriou typu camber, prípadne kombináciou camberu a rockeru, ktoré sú cenovo dva až trikrát drahšie.

Inzerent ponúka lyže za „výhodnú cenu“. To, že ide o priekupníka s opotrebovanými lyžami, prezradí odkaz na jeho ďalšie inzeráty, v ktorých ponúka množstvo „lacných“ lyží.

Je pri kúpe lyží dôležitá značka či predajca?

Neprikladal by som veľkú váhu značke lyží, každý renomovaný výrobca v dnešnej dobe robí široký sortiment od lacných plastových až po drahšie z kvalitných materiálov. Cenotvorba sa odvíja od množstva ich použitia v konkrétnom modeli a od kvality podložky a viazania.

Obchodné reťazce ponúkajú prevažne lyže zo SMU edície. Sú to lyže vyrábané na objednávku vo veľkých sériách, kde sa výrobca s predajcom dohodnú na veľkoobchodnej cene a tomu sa prispôsobí množstvo a kvalita použitých materiálov vo výrobe. Tu treba spozornieť, lebo fólia, čiže povrchový dizajn lyže, býva prebratý zo špičkových drahých modelov, len s nepatrnou miniatúrnou zmenou, ktorú si ani nevšimnete.

Opäť platí, že špecializované predajne zamerané na predaj lyžiarskych potrieb vám ponúknu okrem odborného poradenstva aj kvalitu, často s výhodnejšou cenou.

Kedy servisovať lyže?

V prvom rade by som chcel povedať, že najdôležitejší servis je posezónny, čiže keď dolyžujete a chystáte sa lyže na jar uskladniť. Treba ich predtým doniesť do servisu. Dôležité je, aby sklznica lyží či snowboardu bola počas uskladnenia navoskovaná horúcim procesom, čím sa zabráni odparovaniu grafitových vlákien a trvalému znehodnoteniu sklznice. Tiež je dobre uvoľniť pružiny na viazaní, aby sa zbytočne nepretláčali, a urobiť servis podľa zhodnotenia stavu lyže servisným technikom.

Ako často treba chodiť do servisu? Je to individuálne, hlavný parameter je počet odjazdených dní. Keď už cítim, že lyže nedržia, prípadne sú nestabilné, je čas navštíviť ski servis, kde vám prebrúsia a zaleštia spodné a bočné hrany, strojovo zrovnajú sklznicu s hranami na brúsnom kameni, vyrežú štruktúru a v prípade potreby zreparujú a navoskujú sklznicu. Pri mechanickom poškodení sklznice pri hrane je dobré navštíviť servis neodkladne, lebo hrozí ďalšie poškodenie.

Jozef Vojčiniak

0 Shares

Najnovšie správy

štvrtok, 28. novembra 2024
Meniny má Henrieta, zajtra Vratko