Zreštaurovali plagáty prehistorických zvierat a človeka
Balneologickému múzeu Imricha Wintera sa podarilo zreštaurovať štyri plagáty s reprodukciami malieb významného českého maliara a grafika ZdeňkaBuriana (1905 – 1981).Plagáty sú zaradené v prírodovednej zbierke múzea a slúžili ako školské pomôcky a využívali sa pri výučbe.
V súčasnosti ide už o zberateľské artefakty k dejinám školstva a vzdelávania dokumentujúce vývoj pomôcok školského vzdelávania v Československu a teda aj na Slovensku v 50.rokoch 20. storočia.
Na našich plagátoch sú prehistorické zvieratá a ľudia – predchodcovia dnešného človeka. Z. Burian je veľmi známy ilustrovaním dobrodružných a cestopisných kníh, menej známy svojou voľnou tvorbou, ale najznámejší ako „maliar praveku“. Vďaka spolupráci s paleontológmi a zoológmi (predovšetkým Josefom Augustom, Zdeňkom V. Špinarom a V. Mazákom a i.) ale i ďalšími odborníkmi z oblasti antropológie, paleobotaniky a súvisiacich vedných odborov vytvoril pôsobivé rekonštrukcie pravekých zvierat a ich sveta.
Reštaurátorka papiera Mgr. art Jana Krajčovičová postupne zreštaurovala súbor štyroch plagátov – „Mamut“, „Brontosaurus“, „Pithecanthropus“ a „Sídlištěpračlověkaze starší doby kamenné“. Ako školské pomôcky ich vydali v 50. rokoch 20. storočia československé pedagogické nakladateľstvá v Prahe a v Banskej Bystrici.
V rámci reštaurovania vykonala obojstranné čistenie ich povrchov od usadenín a nečistôt, odstránila stopy po hmyze a hrdzi. Potom nasledovalo vlhčenie a predbežné lisovanie. Ďalšou etapou bolo doplnenie chýbajúcich miest papierovinou, scelenie roztrhnutí a zlomov a ich spevnenie a neutralizácia papiera. V záverečnej fáze citlivo vyretušovala doplnené miesta a poškodenia povrchu tak, aby boli farebne zjednotené.
Cieľom reštaurovania bolo navrátiť plagátom v maximálnej možnej miere pôvodný vzhľad a zamedziť ich ďalšej degradácii. Návštevníci múzea si ich budú môcť prezrieť v hlavnej expozícii múzea. Reštaurovanie sa uskutočnilo vďaka finančnej podpore – grantu poskytnutému Fondom na podporu umenia.
Vladimír Krupa, foto Eva Drobná/Jana Krajčovičová