Cinematik prináša 70 filmových lahôdok z celého sveta
Štrnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch otvorí svoje brány už 10. septembra 2019. Jeho návštevníci sa môžu tešiť približne na sedemdesiat celovečerných a ďalšie krátkometrážne filmy z celého sveta. Tým úvodným, ktorý festival odštartuje počas slávnostného otváracieho ceremoniálu v Dome umenia, bude najnovší počin amerického režiséra Richarda Linklatera Where’d You Go, Bernadette (2019).
V tomto snímku Linklater spojil sily s oscarovou Cate Blanchett. Austrálska herečka v ňom stvárňuje postavu Bernadette Fox, niekdajšej prominentnej architektky, ktorá kariéru vymenila za rodinu – a akosi sa v tom úplne stratila.
Jednou z divácky najobľúbenejších sekcií Cinematiku je hlavná súťaž hraných filmov Meeting Point Europe. Združuje výber toho najlepšieho, čo za ostatný rok vyprodukovali európske kinematografie podľa hlasovania 17 filmových kritikov a kritičiek zo 17 európskych krajín. Záštitu nad sekciou prebrala Medzinárodná federácia filmových kritikov FIPRESCI.
Tento rok je vo výbere napríklad aj svieža autobiografická dráma britskej filmárky Joanny Hogg The Souvenir (2019), dráma Dirty God (Špinavý Boh, 2019), s ktorou holandská filmárka Sacha Polak navštívila Sundance aj filmový festival v Rotterdame, Zombi Child (2019) – francúzska mysteriózna dráma, bláznivá groteska Diamantino (2018), koprodukčný triler Monos (2019) Alejandra Lande. O cenu sa na Cinematiku bude uchádzať aj dráma z prostredia hybridného vojenského konfliktu Donbass (Donbas, 2018) Sergeja Loznicu. Festival uvedie aj dôležitú novinku Françoisa Ozona Grâce à Dieu (Z milosti Božej / By The Grace of God, 2019), ktorá nekompromisne odkrýva ohavný prípad zneužívania detí katolíckym kňazom vo francúzskom Lyone.
Prísľubom silného filmového zážitku je aj At Eternity’s Gate (Pri bráne večnosti, 2018), životopisná dráma o Vincentovi van Goghovi z dielne Juliana Schnabela.
Jediným zástupcom žánru sci-fi v tejto sekcii je filozofická dráma High Life (2018) režisérky Claire Denis s Juliette Binoche a Robertom Pattinsonom v hlavných úlohách. A desiatku súťažných filmov uzatvára The Favourite (Favoritka, 2018), originálny portrét kráľovnej Anny, poslednej stuartovskej panovníčky Británie.
Nebudú chýbať čarodejnice
Jednou z najvyhľadávanejších programových sekcií Cinematiku je „polnočná sekcia“ Za hranicou kultu, ktorá si tentokrát posvieti na filmové čarodejnice. Sedmičku rôznorodých titulov spájajú ženské hrdinky obdarované nadprirodzenými silami a schopnosťami. Tie však každý z filmov chápe a využíva po svojom.
Najzvučnejším a najčerstvejším titulom sekcie je novinka Petra Stricklanda Také krásne šaty (In Fabric, 2018), ktorú Cinematik uvedie v trojmesačnom náskoku pred distribučnou premiérou. Ďalšími odvysielanými titulmi v sekcii sú Suspiria (1977), Love Witch (2016), kultový film Kladivom na čarodejnice (1970) Otakara Vávru, ale aj Hagazussa – Der Hexenfluch (Hagazussa: A Heathen’s Curse, 2017) a The Witch: A New-England Folktale (2015).
O čosi aktuálnejšie konotácie má čarodejníctvo vo filme I Am Not a Wich (2017). Hlavná hrdinka, deväťročná Shula, sa stáva obeťou povier o čarodejníctve, ktoré sú v Afrike stále pomerne bežnou záležitosťou.
Chuť Portugalska na plátne
Cinematik v sekcii Pod lupou už tradične upriamuje pozornosť na niektorú zo svetových kinematografií. Tentokrát zaostrí na tú portugalskú, ktorá sa mainstreamovému záujmu obvykle skôr vyhýba. Film Sangue do meu sangue (Blood of My Blood) získal hneď dve prestížne ceny na IFF San Sebastián.
Náhľad do životov Portugalčanov minulosti zase ukrýva titul Os Maias – Cenas da Vida Romântica (The Maias – Story of a Portuguese Family), divácky najúspešnejší portugalský film roku 2014. Filmy John From (2015) a Djon África (2018) poodhalia rúško vnútornému svetu dvoch predstaviteľov portugalskej generácie Z.
O mladosti a slobode v kulisách súčasného Lisabonu hovorí film Verão Danado (Damned Summer 2017) Pedra Cabaleiru, v ktorom to žije adrenalínom, drogami aj nešťastnou láskou. A jednou z najčerstvejších ukážok portugalskej kinematografie je film Aparição (Apparition, 2018), romanticko-filozofická adaptácia rovnomenného románu Vergília Ferreiru, v ktorom sa spisovateľ stáva postavou vlastného románu.
A práve z Portugalska pochádza aj hlavný hosť festivalu, oceňovaný režisér a scenárista João Pedro Rodrigues. Filmárovi, ktorého snímky pravidelne uvádzajú najprestížnejšie festivaly sveta, Cinematik vzdá poctu v samostatnej sekcii Rešpekt. Diváci v nej budú môcť vidieť všetkých päť celovečerných filmov z jeho filmografie. João Pedro Rodrigues prijal osobné pozvanie na 14. ročník Cinematiku, ktorého návštevníci sa v rámci programu budú môcť zúčastniť aj na jeho master class.
Pre tvorcov dokumentov je aj tento rok na Cinematiku pripravený workshop DOX IN VITRO. Začínajúcim dokumentaristom ponúka dva dni nabité prednáškami, konzultáciami a výmenou skúseností pod vedením tých najpovolanejších.
Vražda aj únos opäť na plátne
Medzinárodný filmový festival Cinematik dáva popri hraných filmoch štedrý priestor aj filmovým dokumentom. V sekcii Cinematik.doc už tradične súťažia o jednu z festivalových cien.
Vražda Róberta Remiáša a únos Michala Kováča ml. patria k najvýraznejším kauzám v histórii samostatného Slovenska. I keď sa odohrali pred vyše 20 rokmi, dodnes im chýba oficiálny záver, a tak neprestávajú intenzívne rezonovať v médiách aj spoločnosti. Nový film slovenskej dokumentaristky Barbory Berezňákovej Skutok sa stal (2019) sa k tejto citlivej téme vracia, aby priniesol čerstvý pohľad na minulosť, ale tiež hľadal jej paralely so súčasnosťou.
Snímka bude mať na Medzinárodnom filmovom festivale Cinematik svetovú premiéru.
Aj ďalšie tituly v sekcii Cinematik.doc určite stoja za pozornosť. Patrí k nim napríklad aj Stratený domov (2019), Švédi z osady (2018), či trojica portrétov pozoruhodných osobností ako Svetozár Stračina (2019), BATAstories (2019) Petra Kerekesa si zase posvieti na Tomáša Baťu a jeho obuvnícke impérium. A napokon je to Tereza (2019), láskyplná pocta, ktorú režisér Peter Gašparík venoval svojej mame.
Príde aj kolumbijský režisér
Novinkou v programe 14. ročníka Cinematiku je sekcia Žiť znamená zabúdať. Pozoruhodný výber filmov, ktoré sa v nej stretli, hovorí o zabúdaní najmä z pohľadu kolektívnej pamäte – skúma, ako funguje manipulácia s dejinami a pokúša sa pochopiť aj neschopnosť jednotlivca prijať pravdu.
Jedným z filmov v tejto sekcii je aj dokumentárna esej African Mirror (2019). Švajčiarsky režisér Misha Hedinger, ktorý bude aj jedným z čestných hostí festivalu Cinematik, vo filme reflektuje tvorbu svojho krajana Reného Gardiho, cestopisca, ktorého romantizované filmy o Afrike deformovali pohľad niekoľkých generácií na tento kontinent.
Osobnú účasť na festivale prisľúbil aj kolumbijský režisér Manuel Correa, tvorca snímky La forma del presente (The Shape of Now, 2019), ktorá skúma, ako sa Kolumbia vyrovnáva s následkami pol storočia trvajúcej občianskej vojny.
Aj ostatné snímky v tejto sekcii spája odvaha čeliť nepríjemnej pravde – Waldheim’s Waltzer (The Waldheim Waltz, 2018), Bisbee ’17 (2018), či Flotten (The Raft, 2018). Sedmičku filmov v sekcii Žiť znamená zabúdať, ktorú tvoria prevažne dokumenty, uzatvárajú dva hrané filmy: kanadský MS Slavic 7 (2019) a španielska snímka El Rey (The King, 2018).
14. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sa uskutoční v dňoch 10. až 15. septembra 2019 v Piešťanoch. Akreditácie sú do 31. augusta k dispozícii za zvýhodnené predpredajové ceny na stránke www.cinematik.sk.
(TS – am)