Cyklochodník do Vrbového realitou v roku 2020
Cyklochodník z Piešťan do Vrbového by sa mal začať stavať už na jeseň tohto roka. Po štyroch rokoch stagnácie, keď tento zámer najviac marili niektorí bývalí poslanci piešťanského mestského zastupiteľstva na čele s Petrom Veverkom, zámer nabral po voľbách v novembri minulého roka nový dych a prípravné práce sa konečne naplno rozbehli.
Inovácie sa však dočkal aj pôvodný projekt a cyklotrasa nebude končiť podľa pôvodného úmyslu vedľa okružnej križovatky pri Tescu, ale v telese železnice bude pokračovať až k podchodu popod železničnú trať na Vrbovskej ceste.
Podľa slov hlavného iniciátora tejto cyklistickej spojnice medzi Piešťanmi a Vrbovým cez Trebatice a Krakovany, starostu obce Trebatice Juraja Vala, projekt rieši aj dve nebezpečné križovania cyklochodníka s cestou druhej triedy.
Ide o železničné priecestie neďaleko miestnej časti Piešťan, Kocuríc, a druhé na odbočke do Krakovian v smere na Nové Mesto nad Váhom. „Na cyklochodníku pred križovaním ciest budú umiestnené prvky, ktoré prinútia cyklistov zosadnúť z bicykla a na druhú stranu cesty sa presunú ako chodci po priechodoch pre chodcov,“ vysvetlil nám J. Valo. Podľa slov starostu o bezpečnosť chodcov po zotmení sa postará aj nasvietenie priechodov.
Združenie obcí však nechce skončiť len u tejto trasy a na cyklotrasu do Vrbového sa v Trebaticiach pripojí cyklotrasa do obce Veľké Kostoľany. „Na spracovanie projektovej dokumentácie nám Trnavský samosprávny kraj priklepol dotáciu 40-tisíc eur,“ povedal starosta Trebatíc.
Realizáciu výstavby cyklochodníka z Piešťan do Vrbového zjednodušila aj novelizácia zákona o železniciach zo záveru minulého roka. Na základe tejto novely pri prestavbe nevyužívaných železníc na cyklochodníky sa tieto nemusia zo slovenskej železničnej sieti vyradiť, ale ministerstvo dopravy môže pozemky pod železnicami dlhodobo prenajať a železnica sa na cyklochodník zmení len jednoduchou zmenou využívania účelu stavby. A v prípade, že by sa v budúcnosti objavila spoločenská objednávka na návrat železničnej dopravy, železničiari nájom ukončia a namiesto cyklochodníka uložia späť koľajnice.
O tom, že v prípade potreby bude možné koľajnice uložiť späť, hovorí aj fakt, že pôvodný kameninový násyp sa odstraňovať pri budovaní cyklochodníka nebude, ale práve naopak, na viacerých miestach dôjde ešte aj k jeho doplneniu.
Novelizáciou zákona, prenájmom pozemkov namiesto ich vyradenia spod kompetencií železníc a samotnou konštrukciou cyklochodníka, tak strácajú význam akékoľvek argumenty o nenávratnej strate železnice pre budúce generácie.
A k zamieňaniu si nostalgie s historickou hodnotou tejto železnice vydali na žiadosť Petra Veverku stanovisko aj pamiatkari, ktorí jednoznačne potvrdili, že z ich pohľadu nie je na tejto trati nič historické, čo by z pohľadu ich úradu bolo potrebné chrániť.
Neostáva tak už nič iné, len dúfať, že sa opäť neobjavia jednotlivci, ktorí svoje osobné záujmy postavia nad záujmy spoločenské a nezačnú mariť jedenásťročnú snahu štyroch samospráv o cyklochodník z Piešťan do Vrbového.
Jozef Vojčiniak