Parkovanie po piešťansky II.
V predchádzajúcom editoriáli som sa venoval rozmiestňovaniu dopravných značiek vybavených dodatkovými tabuľami, ktoré nemajú oporu v mestskej legislatíve, a namiesto úžitku robia akurát tak zmätok v pracovných postupoch mestskej polície.
Namiesto prípravy všeobecne záväzného nariadenia, ktoré by malo schváliť zastupiteľstvo, však radniční úradníci volia „skratky“. Z vlastnej iniciatívy v rôznych častiach mesta k platným značkám nechávajú montovať pochybné dodatkové tabule.
Po zverejnení môjho editoriálu sa v komentároch vyskytol aj nasledujúci názor: „Pokutu vám nedajú ani pri celodennom parkovaní na Kollárovej ulici, Námestí SNP a podobne, lebo tadiaľ nechodia a nekontrolujú. Viem to, bývam tam a často nemám kde parkovať napriek tomu, že vlastním parkovaciu kartu.“
Musím však autorke trochu v dobrom oponovať. Mestskí policajti kontrolujú a policajné „papuče“ je vidieť na autách pomerne často. Má to však háčik. A začnem od konca textu našej čitateľky.
Predplatená parkovacia karta v Piešťanoch vyhradené miesto na platenom parkovisku nezaručuje. Jej jedinou úlohou je spohodlniť platenie a vytvoriť ekonomicky zaujímavú zľavu.
K udeľovaniu sankcií mestskej polície len toľko. Za posledné roky individuálna doprava narástla takým enormným spôsobom, že centrum mesta doslova praská vo švíkoch. Všetci sa potrebujeme dostať do práce, na nákup, k lekárovi alebo len tak na zmrzlinu. Vytváranie nových parkovísk bude už len na úkor zelene. Parkovací dom na Nálepkovej ulici na chvíľu problém utlmí, ale nič zásadné nevyrieši. Vyberanie pokút na jednej ulici vytvorí tlak na inú ulicu.
Čo teda s tým? Riešenie musí byť komplexné. Ako prvý krok je zreorganizovanie autobusovej dopravy tak, aby sa pre obyvateľov mesta stala atraktívnou.
Druhý krok je prepojenie okrajových častí Piešťan cyklochodníkmi pre možnosť alternatívnej dopravy.
Tretí krok je zavedenie rezidenčných parkovacích kariet viažucich sa k miestu trvalého bydliska, aby bolo zabezpečené parkovanie pre tých, ktorí v centre bývajú.
Štvrtý krok je motivovať vodičov, aby neparkovali svoje auto v centre zavedením parkovacích zón v štýle, čím bližšie k centru, tým drahšie.
A časom dokonca individuálnu dopravu z centra mesta úplne vytlačiť okrem motoristov, ktorí tam majú trvalé bydlisko.
Jozef Vojčiniak