Tamajka zrušil Piešťanom kontrolu nad letiskom
V predstavenstve Letiska Piešťany už nemá kúpeľné mesto svojho zástupcu. Na mimoriadnom valnom zhromaždení spoločnosti v piatok 24. augusta totiž s požehnaním primátora Miloša Tamajku odvolali z postu člena predstavenstva zástupcu Piešťan Otakara Mikysku. A len preto, že nesúhlasil s čerpaním úveru 800-tisíc eur pre letisko, ktoré ho nemá ako splácať.
Miloš Tamajka sa dokonca valného zhromaždenia ani nezúčastnil. Zastupoval ho viceprimátor Martin Valo, ktorý len „plnil inštrukcie štatutára – tie zneli odvolať Otakara Mikysku“. Na našu otázku, či mesto navrhlo vlastného nového zástupcu v letiskovej spoločnosti, M. Valo odpovedal, že nie. „Mal som súhlasiť s predloženým návrhom. Zvolený Bohumil Klečák bol navrhnutý do tejto funkcie Trnavským samosprávnym krajom.“ Ako Valo dodal, odvolanie nominanta mesta je v plnej kompetencii primátora a zastupiteľstvo s tým nič nemá. Či by on osobne Mikysku odvolal, neodpovedal.
Návrh na odvolanie Mikysku podalo mesto Piešťany, teda vlastne jeho primátor. Ak vezmeme do úvahy podozrenia už bývalého člena predstavenstva Letiska Piešťany Mikysku, že primátor Tamajka bez vedomia poslancov a vyjadrenia Protimonopolného úradu SR dal odblokovať v prospech letiska pozemky, len aby sa mohol čerpať spomínaný úver, ide o kroky štatutára, za ktoré by mohol čeliť referendu o odvolaní. Blokácia pozemkov na katastri totiž riešila finančné pohľadávky mesta voči letisku, teda je tu podozrenie zo „šafárenia“ s majetkom mesta.
Mesto odvolalo Mikysku preto, že si vraj neplnil úlohy, ktorými bol poverený. „Všetko je to len o tom úvere na vyplatenie dlhov súkromným veriteľom. Ako člen predstavenstva som zastupoval záujmy mesta a ani teraz by som nesúhlasil s tým, aby stratilo kontrolu nad svojím majetkom,“ podotkol Mikyska, ktorého vlastne odvolali potajomky. „Ja som dnes služobne v Kodani. Mňa nikto na valné zhromaždenie nepozval, nikto mi predtým nevyčítal, že by som si neplnil svoje úlohy,“ poznamenal krátko po skončení valného zhromaždenia.
Okrem člena predstavenstva sa na valnom zhromaždení letiskovej spoločnosti volil aj ďalší člen dozornej rady. Tento orgán, ktorý súhlasil s čerpaním kontroverzného úveru, doplnil Ján Marušinec. Po skončení rokovania sa pred novinárov postavila predsedníčka predstavenstva Letiska Piešťany Anna Mierna, aby obhajovala čerpanie úveru, ktorý osobne vybavovala, a za výhodnejších podmienok. Nespomenula ale, z čoho chce letisko úver splácať. Samo si nezarobí ani na prevádzku, dotuje ho Trnavský samosprávny kraj (TTSK) financiami, ktoré by mohol radšej investovať do zdravotníctva či sociálnej oblasti. Verejne zavádzala, keď tvrdila, že sa letisko za úver zaručí pozemkami a stavbami v účtovnej hodnote 1,9 milióna eur. Spomínané pozemky, o ktoré má banka záujem, majú minimálnu hodnotu osem miliónov eur.
Nebol to jediný „rečnícky“ prešľap A. Miernej pred novinármi. O Otakarovi Mikyskovi hovorila ako o nekompetentnom človeku, teda bez znalostí problematiky, čo malo tiež súvis s jeho odvolaním. Spomenieme len, že Mikyska okrem toho, že bol vojenským pilotom, dispečerom leteckej prevádzky či osobným pilotom prezidenta Andreja Kisku, zastával tiež funkciu šéfa Leteckého úradu SR. „Netuším, čo tým pani Mierna myslela, lebo sama sa podpísala pod výročnú správu o hospodárení Letiska Piešťany, kde som bol spomenutý ako jediný kompetentný člen predstavenstva v zmysle leteckého zákona. Netuším, ako je kompetentná ona. Je tam politicky dosadená a len plní príkazy bez toho, aby aspoň tušila, čo riadi. O záchrane letiska len rozpráva prázdne slová a nič preto nerobí. Pritom stačilo len začať s reštrukturalizáciou a nik by nemohol letisko exekuovať,“ podotkol Mikyska.
Dodal, že ako „nekompetentný“ navrhol vyhotoviť zástavbovú štúdiu letiska, aby vlastník letiska vôbec tušil, akým spôsobom plánovať nejaký rozvoj jeho infraštruktúry. „Pani Mierna musí byť naozaj veľký odborník, keď sa rozhodla zobrať úver z banky bez zohľadnenia možnej zástavby na letisku práve aj na tých pozemkoch, ktoré chcú založiť banke. Ani sa potom nečudujem poznámke úverových odborníkov banky, že zvyčajne povoľujú investície na zveľadenie ich majetku. Veď oni sú si už teraz vedomí, že napokon budú pozemky ich.“
Mikyska taktiež tvrdí, že vedenie letiska ani netuší, čo vlastne má rozvíjať: „Keď som povedal, že takéto letiská v Európskej únii fungujú s približne siedmimi zamestnancami a my máme 27, bolo mi vysvetlené, že je politicky neúnosné hromadné prepúšťanie. Záujem o politické body je nadradený ochrane majetku akcionárov pred ekonomickou realitou. S tým sa ako ‚nekompetentný’ neviem nijako vyrovnať. Ideme budovať terminál pre 200 pasažierov s vysnívaným snom, ako priletia charterové lety do Piešťan. Pre koho? Veď letisko nemá v poriadku ani elektrinu pre chod letiska, ani ľudí na pasové odbavenie cestujúcich do Chorvátska, vlastne okrem sľubov tam nie je nič, na čom by sa dalo letisko rozlietať aspoň malými lietadlami. Zato má letisko od pani Miernej prisľúbené financovanie z TTSK pochybným kanálom cez eseročku, ktoré dokonca župan Viskupič kritizoval, keďže sa tak letisko dotovalo už za Mikuša. Kým sa začne na piešťanskom letisku niečo zmysluplné robiť, už ho zhltne banka ako majiteľ založených nehnuteľností s ich vopred určeným kupcom.“
Gabo Kopúnek