Jaroslav Áč robí zo žltej farby slnko
V piešťanskej Galérii Fontána od minulého utorka vystavuje svoje krajinky aj portréty trnavský výtvarník Jaroslav Áč. Hoci sa v minulosti venoval hlavne krajinárstvu, v súčasnosti sú predmetom jeho tvorivého záujmu najmä figurálne kompozície. Výber z oboch oblastí tvorí ucelenú kompozíciu výstavy, ktorú môžete zhliadnuť do 11. marca.
Ak by chcela ktorákoľvek žena či dievča zachytiť nielen svoju skutočnú fyzickú, ale aj vnútornú krásu, nájde oboje v ťahoch štetca tohto umelca. V Piešťanoch môžete vidieť ženy v rôznych podobách – raz ako nežné dievča pletúce vrkoč pri obloku, ako matku skláňajúcu sa nad narodeným dieťaťom, spiacu krásku s rozprestretými strapatými vlasmi na vankúši, plávajúcu sirénu v jazere i ako šťastnú ženu, obdarenú kyticou margarétok. „Ten obraz sa mal volať Margaréty pre Margarétu, ale keďže názov bol dlhý, umelec ho skrátil do jediného slova: Radosť,“ uviedol galerista Jozef Jánošík.
Okrem už zmienených portrétov sú na čelnej stene galérie, ba aj v jej ďalších priestoroch, zobrazené najmä emotívne ladené motívy z Banskej Štiavnice. Pohľady do ulíc, okolitej prírody v jej premenách podľa ročných období. Uchvacujúce sú svojím farebným ponímaním. Sú tu aj pohľady na lesné cestičky v jeseni či v zime, západ slnka nad Lomnickým štítom a iné prírodné úkazy. Ich autor zachycuje neprestajne sa meniacu slovenskú prírodu s dôrazom na vzájomné harmonické pôsobenie svetla a všetkých jej súčastí.
Hoci výstava je verejnosti sprístupnená sotva týždeň, v knihe návštev možno vyčítať viacero pochvalných slov na jej adresu. Svoje dojmy uviedla návštevníčka Mária Plšková takto: „Pri pohľade na obrazy, ktoré sú ladené v kontrastoch, som pozorovala farebnú silu alebo silu ľudských postáv, z ktorých každá iným spôsobom prejavuje svoju činnosť. Pablo Picasso raz vyslovil jednu myšlienku: ‚Sú maliari, ktorí robia zo slnka žltú škvrnu, ale sú aj iní, ktorí vďaka svojmu umeniu a múdrosti robia zo žltej farby slnko.’“ Jaroslava Áča zaradila do druhej skupiny a zaželala mu veľa tvorivých síl pri maľovaní obrazov, ktoré diváka obohacujú nielen krásou, ale aj radosťou či zábavou.