Vystavené diela obdivoval aj Picasso
Žiadna významná publikácia o výtvarnom umení sa nezaobíde bez zmienky o Emerikovi Feješovi, maliarovi naivného umenia pochádzajúcom z Chorvátska. Jeho dielo priniesol do Piešťan zberateľ Ivan Melicherčík vo forme 65 obrazov. Výstavu v Galérii Fontána otvorili vernisážou v utorok 11. apríla.
Zberateľ I. Melicherčík priniesol do Galérie Fontána diela svetoznámeho maliara E. Feješa, zachytávajúce krajiny, ich mestá, významné budovy, to všetko odeté v pestrofarebných variáciách.
E. Feješ prežil ťažký, dramatický život, trpel vážnymi chorobami a v 45 rokoch odišiel do invalidného dôchodku a na ďalšie dve desaťročia sa stal maliarom. „Bol však taký chudobný, že kreslil a maľoval na najlacnejšie baliace papiere, sám si pripravoval farby a ani na štetec sa mu často nedostávalo peňazí. A tak niekedy maľoval aj zápalkami, ba dokonca klincom. Dnes sa jeho obrazmi pýšia známe galérie a zbierky rešpektovaných zberateľov,“ uviedol I. Melicherčík, ktorý prezradil, že Feješove dielo mal v zbierke aj Pablo Picasso.
Feješ maľoval mestá nie podľa vlastného pohľadu, ale farbu im dával dívajúc sa na čiernobiele pohľadnice. „Historici ho považujú za maliara urbanistických krajín, za básnika asfaltu, za alchymistu architektúry, ale aj za svetobežníka v papučiach. Obrazne povedané – Emerik Feješ precestoval celý svet sediac za stolom. Hlavnou inšpiráciou sa pre neho stali čiernobiele pohľadnice, ktoré mu donášali známi, a on ich transformoval do svojich výtvarných predstáv,“ povedal zberateľ, ktorý do Galérie Fontána zavítal vystavujúc po prvý raz.
K umelcovým obrazom sa dostal i preto, že už ako malý chlapec zbieral pohľadnice a väčšina z nich bola čiernobiela. „Sám som si pri ich prezeraní predstavoval, ako môžu vyzerať v skutočnosti, a pokúšal som sa ich prekresľovať farebnými pastelkami. Podľa Feješových obrazov je zrejmé, že som mal vo svojej zbierke aj rovnaké pohľadnice ako on. Neskôr som začal cestovať. Dovedna som navštívil osem desiatok štátov piatich kontinentov, ale keďže Feješ namaľoval niekoľko stoviek obrazov, potom musel mať vďaka pohľadniciam svet určite lepšie precestovaný ako ja,“ dodal I. Melicherčík.