Informatici zo SPŠE zvíťazili s robotom, idú do finále v Mníchove
Na pôde Vysokej školy technickej v Ostrave sa začiatkom apríla konalo regionálne kolo robotickej súťaže s názvom NXP Cup. Je to súťaž autonómnych robotických formuliek, ktoré po odštartovaní musia dôjsť do cieľa autonómne. Horúce želiezko v ohni vyslala v podobe trojčlenného družstva aj Stredná priemyselná škola elektrotechnická (SPŠE). Piešťanci prišli, súťažili a vyhrali. To im zabezpečilo postup do finále v Mníchove.
„Aby formulky, ktoré súťažiaci zostrojili a naprogramovali, došli do cieľa autonómne, trasu lemujú dve bočné čierne čiary (kategória Univerzity – Uni) alebo je na trase čierna stredová čiara (kategória High Schools – HS). Formulka sa na trase orientuje pomocou jednoriadkovej alebo viacriadkovej kamery, v každom prípade bez obvodu spracovania obrazu, čiže grabera. Výstup musí byť spracovaný programom riadiacim pohyb po trase,“ vysvetlil princíp súťaže učiteľ robotiky Jozef Dragula z Piešťan.
V kategórii Uni súťažilo deväť tímov, zvíťazilo družstvo Odessa National Polytechnic University. Študenti zo SPŠE Piešťany bodovali v kategórii HS, kde v konkurencii štyroch družstiev si ako jediní Slováci vybojovali víťazstvo. Družstvo v zložení Jakub Lackovič, Patrik Bobocký, Peter Brečka viedol učiteľ J. Dragula. Piešťanci si tak zabezpečili účasť vo finále NXP Cup EMEA v Mníchove.
„Ako mechanik nášho tímu som mal za úlohu riešiť technické problémy v spojitosti s autíčkom a taktiež starať sa o jeho funkčnosť. K tomu som mal k dispozícii kufor s rôznym technickým náradím. Ďalšou dôležitou povinnosťou mechanika je štartovať autíčko, kde sa dá veľa zachrániť, ale aj pokaziť. Na súťaži sme sa stretli s technickými problémami ako zničený stojan na kameru po náraze a nestabilita kamery, avšak tie sme bez väčších problémov odstránili. Do budúcnosti by som určite vylepšil odolnosť stojana kamery voči nárazom,” povedal nám mechanik piešťanského tímu Peter Brečka z Veľkých Bedzian pri Topoľčanoch. Peter je prvákom odboru elektrotechnika. „Štúdium na SPŠE som si vybral preto, lebo ma baví práca s počítačmi a robotmi. K autíčku som sa dostal prostredníctvom nášho vedúceho robotického krúžku J. Dragulu, ktorý ma zoznámil s týmto projektom. Veľmi ma zaujal.”
Druhý člen tímu, Vrbovčan Jakub Lackovič, si už teraz môže povedať, že informatika ho zasiahla ako blesk z jasného neba. Do tímu sa dostal tiež cez učiteľa, ktorý hľadal na škole dobrého programátora. „Časom sa programovanie stalo pre mňa hobby. Písal som základy programu, na ktorom formulka fungovala. Tie slúžili na rozpoznávanie obrazu dráhy a následné riadenie. Samozrejme, ešte je na čom robiť, aby bol program dokonalý, napríklad vyladenie oscilácií pri chode formulky po dráhe.“
Šéfprogramátorom tímu je dnes už skúsený borec v IT oblasti, Patrik Bobocký z Podolia. „Keďže mám rád výzvy, prijal som ponuku nášho učiteľa a rozhodol som sa zapojiť do projektu. Mojou úlohou na pozícii programátora bolo dotiahnuť základnú verziu programu do bojaschopného stavu, čo sa mi podľa dosiahnutého umiestnenia podarilo. Pevné piliere pre moju prácu mi poskytol druhý programátor Jakub Lackovič, bez ktorého by moja práca nebola možná. V budúcnosti by som sa chcel naďalej venovať programovaniu, k čomu mi dopomôže štúdium na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, na ktorú sa hlásim. Verím, že si potom nájdem prácu, ktorá naplní moje sny a očakávania.“
Dočítate sa v Piešťanskom týždni číslo 15, ktoré je v predaji od 18. apríla.