Deviata Česká maľba vo Fontáne s abstraktným umením
Podľa akademického maliara Antonína Střížeka je abstraktné umenie novodobým gýčom. Majitelia firiem či významní podnikatelia si na steny zakúpia obrazy a pod nimi vítajú obchodných partnerov, aby sa čo najlepšie prezentovali. Výber abstraktných diel však nemusí byť práve najvhodnejším z hľadiska umeleckého. Lenže. Porozumieť abstraktnému dielu nie je jednoduché. Spravidla mu rozumejú len autori a ich kritici.
Práve z tohto dôvodu na vernisáži abstraktných diel troch mladých českých výtvarníkov, Lenky Rochovanskej, Bronislavy Orlickej a pôvodom Piešťanca Martina Lukáča v utorok 8. novembra v Galérii Fontána skúsený kurátor prechádzal od obrazu k obrazu a vysvetľoval návštevníkom, čo na obrazoch vidí, ako asi vznikali a prečo sú dobré alebo možno o niečo horšie.
„Plátno vyzerá, ako by bolo v priestore, je to, samozrejme, akoby jednoducho namaľované, ale nie každý to dokáže namaľovať s takou ľahkosťou… Cítime tým, že umelec variuje témy, skúša farebné kombinácie, ale často je obraz farebnejší, keď je jednoduchší, ako keď obsahuje množstvo farieb… Treba to vnímať metafyzicky. Je tu cítiť akúsi realitu, akoby to bolo plátno na stene ako u Maleviča – štvorec na štvorci, obdĺžnik na obdĺžniku,“ približne takýmto spôsobom sa vyjadril odborník o vystavených umeleckých dielach a na každé mal svoj reálny pohľad. Takmer s neuveriteľnou ľahkosťou komentoval to, čo by bežnému smrteľníkovi ani na um nezišlo.
Deviaty ročník podujatia s názvom Česká maľba podporila svojou prítomnosťou aj Petra Drahovcová z Českého centra v Bratislave a zberateľ umenia Tomáš Zerzáň.