Tibor Hlobeň: Domček z kariet
Priznám sa bez mučenia, som zo starej školy, s novinárskym remeslom som začínal v osemdesiatych rokoch minulého storočia, keď sme v našej Krajinke nepoznali bulvár, ale zato „fičala“ propaganda. Potom prišli deväťdesiate roky. Dodnes ich nazývam Zlatý vek slovenskej žurnalistiky. Paradoxne k nim prispel mečiarizmus, keď skoro za každým napísaným slovom stáli objektívne fakty. Ako zlatník zlaté zrniečka vážili novinári karáty pravdy, aby štátna moc nemala dôvod propagandisticky zakročiť.
Teraz žijeme modernú dobu, ale propaganda sa vrátila, pre istotu sme ju však prekrstili na marketing. Aj tu dole, v Piešťanoch, pôsobí. Máme už rok nového primátora. Vyhral zrejme najmä pre hlavný predvolebný slogan, marketingovo označený ako zmena. A aj sme sa jej dočkali a nielen jednej.
Nechcem písať o vrátení peňazí do štátneho rozpočtu za tréningovú hokejovú halu ani o planých rečiach o znížení miestnych daní a odpustkoch na platbách za likvidáciu domového odpadu pre dôchodcov. Dokonca ani o optimalizácii činnosti mestského úradu, kde zatiaľ jediným reálnym výstupom je zasielanie platov na účty zamestnancov sediacich doma i tých, čo na úrad chodia a robia aj za nich.
Chcem utrúsiť len pár slov o príprave rozpočtu, lepšie povedané o propagande, ako všetko hladko ide. Keď som sa na rozpočet pýtal, pre istotu som žiadal odpovede na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám, prednosta Eduard Strapatý mi odkázal, že v reálnom čase nedokáže odpovedať, pretože mnou požadovaný vecný i časový rozsah otázok vyžaduje vyhľadávanie a zber väčšieho počtu oddelených alebo odlišných informácií. Keď ich pozbieral a roztriedil, poveril odpoveďou hovorkyňu Evu Bereczovú. Jej odpoveď si dovolím odcitovať v plnom znení: „Príjmová aj výdavková časť rozpočtu je ku dňu sprístupnenia požadovaných informácií v stave rozpracovanosti. Ku dňu sprístupnenia požadovaných informácií je finalizované spracovanie príjmovej časti rozpočtu v tabuľkovej forme, komentár zatiaľ spracovaný nie je. Na výdavkovej časti sa priebežne pracuje.“
Pán Boh ochraňuj Piešťany, ak budú takto alebo podobne čelní predstavitelia mesta komunikovať aj s poslancami pri predkladaní návrhu rozpočtu. Propagandisticky, pardon, časovo to stihnú, zastupiteľstvo o rozpočte chcú zvolať na 28. alebo 29. decembra. Ak jeho kvalita ostane na úrovni deravej čižmy, marketing velí zvaliť vinu na zlých poslancov v duchu hesla – my sme ho predložili, ale tí druhí neschválili…
Trochu mi to piešťanské dianie pripomína detskú hru stavania domčeka z kariet. Toľkokrát sa nám zrútil a vždy sme ho stavali odznova. Deti si to môžu dovoliť.