Aj so slabším autom dosiahli veľké úspechy
V druhom pokračovaní nášho seriálu sme sa pozhovárali s rally pretekármi Tomášom Vráblom a Pavlom Michalcom. Tí majú za sebou veľmi úspešnú sezónu, keďže v Slovenskom Rally Pohári (SRP) 2014 dokázali zvíťaziť vo svojej triede P1 a v celkovom poradí bez rozdielu objemu motora skončili na štvrtom mieste napriek tomu, že ich auto Daihatsu na tom nie je výkonnostne najlepšie. Ich výsledky majú o to väčšiu váhu.
► Máte za sebou úspešnú sezónu v SRP, keď ste ovládli svoju triedu P1 a v celkovom meraní ste skončili štvrtí. Vaše hodnotenie tak zrejme bude viac než pozitívne?
T. Vrábel: Hlavne to, že sme získali titul, je neuveriteľný úspech. Bol to náš sen, no nerátali sme, že by sa to mohlo v tejto sezóne podariť. Dúfal som, že sa k tomu raz dopracujeme, no tak skoro som to ozaj nečakal.
► Odjazdili ste všetkých päť pretekov SRP. Rozoberme si ich poporiadku. Prvé ste absolvovali v marci v maďarskom Miškolci. Ako to tam prebiehalo?
T. Vrábel: V Miškolci sme skončili na druhom mieste, čiže celkom dobrý vstup do sezóny. V pretekoch sme však mali nejaké technické problémy, dostali sme defekt, praskol nám disk, takže to nebolo celkom jednoduché.
P. Michalec: Vtedy sme mali trošku stres, ako to tam dopadne. Dostali sme defekt na prvej rýchlostnej skúške. Ten sme v cieli skúšky opravili, potom sme však zistili, že máme ešte prasknutý disk, čo nebola sranda, pretože to mohlo zle skončiť. Ďalšiu rezervu sme už nemali, a tak sme museli ísť opatrne, no nakoniec to dobre dopadlo. Pocitovo boli pre nás tieto preteky nič moc, no umiestnenie bolo celkom dobré.
► Druhé podujatie sezóny bola májová Rally Prešov, kde ste skončili opäť na druhom mieste. Aký máte pocit z týchto pretekov?
T. Vrábel: Tiež sme z toho nemali bohvieaký zážitok. Dosť pršalo a mali sme pneumatiky strednej zmesi, ktoré nám príliš nefungovali, navyše asfalt bol všelijaký, takže som sa tam nevedel dobre odviezť. Výsledok bol však zase dobrý, druhé miesto bolo adekvátne, pretože na prvé sme nemali.
► Potom ste si odskočili koncom júna do Čiech, kde ste mimo SRP absolvovali Rally Hustopeče a podarilo sa vám senzačne zvíťaziť.
P. Michalec: V Hustopečiach sme boli všetci Slováci v jednej kategórii bez ohľadu na výkon auta, čiže sme sa mohli ponaháňať. Tam sa nám začalo ozaj dariť. Hoci to bolo mimo SRP, išli sme si zasúťažiť. Medzi šiestimi slovenskými posádkami sme mali najslabšie auto, no napriek tomu sme všetkých porazili a vyhrali sme všetky rýchlostné skúšky.
► O týždeň ste už zase jazdili SRP, tentoraz Rally Lubeník, kde sa vám podarilo nadviazať na výsledok z Hustopečí a mohli ste sa tešiť z víťazstva.
T. Vrábel: V Lubeníku sme sa s autom celkom zžili a bolo to aj vidieť. Tam nastal zlom, pretože našich najväčších súperov, s ktorými bojujeme odnepamäti, sme dokázali poraziť o pár stotín sekundy. Bola tam jedna rýchlostná skúška, ktorá sa volala Peklo, kde sme ich porazili v priamom súboji, a dá sa to považovať za zlom celej sezóny. Potom to začalo vyzerať celkom dobre aj bodovo a zaostávali sme za nimi asi len o päť bodov.
► Asi po dvojmesačnej prestávke ste štartovali na Rally Košice. Ako sa vám darilo vo východoslovenskej metropole?
T. Vrábel: V Košiciach som sa snažil ísť úplne naplno. Skončili sme druhí, pretože na prvého sme strácali dosť a nebola šanca ho dobehnúť. Od prvej rýchlostnej skúšky sme sa naháňali s rivalmi, s ktorými sme súperili o titul, ale už po druhej bolo jasné, že majú navrch. Boli sme zmierení, že šancu by sme mali jedine, keby spravili chybu alebo by sa im pokazilo auto. No a čo čert nechcel, pokazilo sa im. Po prvom dni sme tak boli na čele tabuľky. Cez noc však stihli auto opraviť a štartovali aj druhý deň. Pokazilo sa im však znova a my sme už išli úplne na istotu, aby sme nespravili chybu. Dojazdili sme na druhom mieste a titul bol náš. Už nás z prvého miesta nemohol nikto zosadiť.
► Na záver sezóny bolo na programe Rally Tatry a tam ste išli ako líder svojej triedy. Jazdili ste na istotu alebo ste si chceli posledné preteky poriadne užiť?
P. Michalec: V Tatrách už bolo všetko jasné, boli sme na prvom mieste. Podmienky boli super, parádne sme si zajazdili a dokonca sme to „natreli“ aj oveľa silnejším autám. V celkovom poradí sme skončili na výbornom ôsmom mieste, takže to bol fajn zážitok. Chceli sme predbehnúť aj našich rivalov, no tým sa tiež celkom darilo a pár sekúnd sme na nich stratili. Napokon sme skončili tretí. Zaujímavosťou bola hustá hmla na trati, čo sme zažili po prvýkrát, takže podmienky boli náročné, no myslím si, že práve to nám vyhovuje.
► Sezónu ste skončili na prvom mieste vo svojej triede a celkovo ste obsadili štvrtú priečku. Čo všetko stojí za týmto úspechom?
T. Vrábel: Je to výsledkom dvoch vecí. Auto nám fungovalo na výbornú a my sme tiež nespravili žiadnu hlúposť. Rád by som poďakoval všetkým, ktorí nás podporili a stáli za nami, pretože bez nich by sme tento úspech určite nedosiahli. Najmä ďakujem rodičom, ktorí nás od začiatku podporujú v maximálnej možnej miere a sú súčasťou nášho tímu na každých pretekoch. Takisto Paľovým rodičom za podporu a trpezlivosť, všetkým ľuďom, ktorí nám darovali dve percentá z daní, sponzorom, ale aj všetkým fanúšikom, ktorí nás sledujú a tešia sa z našich úspechov.
► Predminulý víkend ste sa ešte predstavili mimo súťaže na Slovakia Ringu, kde sa konala exhibícia. Môžete nám povedať viac o tomto podujatí?
T. Vrábel: Na Slovakia Ringu sme absolvovali poslednú rally sezóny, už mimo hodnotenia seriálu. Je to vlastne exhibičná súťaž, šou pre divákov. Pre novembrový dátum tam nebýva najlepšie počasie, no tentoraz vyšlo na jednotku. Preteky sme si vyslovene užívali, vôbec sme nepozerali na dosiahnuté časy. Prišlo sa na nás pozrieť veľa ľudí, keďže na Slovakia Ring to nie je ďaleko. Bolo to veľmi príjemné ukončenie sezóny.
► Sezónu ste ukončili počas uplynulého víkendu na slávnostnom vyhlásení, kde ste si prezvali cenu. Ako ste si galavečer užili?
P. Michalec: Vyhlásenie výsledkov prebiehalo v slávnostnom štýle, bol to skvelý zážitok. V nitrianskom PKO sme sa stretli všetci víťazi a majstri všetkých automobilových disciplín, kartingu aj minikár, ktoré sa konajú pod hlavičkou SAMŠ – Slovenskej asociácie motoristického športu. Je to pre nás veľká česť a úspech zaradiť sa medzi najlepších slovenských automobilových pretekárov.
► Poďme ale ďalej od pretekov. Spomenuli ste, že vaše auto nie je práve výkonnostne najlepšie. Môžete túto skutočnosť bližšie objasniť?
T. Vrábel: V Poprade sídli firma, ktorá meria výkony áut. Dali sme si ho vyskúšať a zistili sme, že máme suverénne najslabšie auto. Namerali nám 85 koní, pričom náš najväčší súper má asi 105, a ďalšie autá v našej najnižšej triede majú taktiež okolo sto koní. Takže aj s najslabším autom sme dokázali zajazdiť výsledky a porazili sme oveľa silnejšie autá.
P. Michalec: S týmto autom jazdíme už štyri roky, za ktoré sme nazbierali dosť skúseností, a aj my dvaja sme sa dobre zohrali. Myslím si, že máloktorá posádka si tak rozumie a verí ako naša. Teraz je však auto fakt limitujúci faktor, ktorý nám bráni v posune ďalej.
► Zrejme bude vaším cieľom zohnať pre budúci ročník nové auto, s ktorým by ste mohli štartovať aj na majstrovstvách Slovenska?
T. Vrábel: Plán by bol, no problémom sú financie. Drvivú väčšinu našich financií tvoria dve percentá z daní, ktoré nám poskytli ľudia. Tieto prostriedky nám stačia na utiahnutie sezóny pri najnižších nákladoch. Nestačí to však na to, aby sme si zaobstarali nové auto. Radi by sme štartovali na majstrovstvách Slovenska, aby sme sa posúvali ďalej. S týmto autom sme dokázali maximum a nemáme sa už kam posunúť.
P. Michalec: Auto sme si vyhliadli, ale nemáme peniaze. Stojí približne desaťtisíc eur, ktoré nie je ľahké zohnať. Dá sa to riešiť aj tak, že auto prenajmeme. Vyjde na sezónu tiež asi desaťtisíc, no nemali by sme s ním žiadne starosti. V cene sú pneumatiky aj pohonné hmoty, takže je to na zváženie. Keby sme chceli jazdiť sezónu v „majstráku“, potrebujeme 10-15-tisíc eur, potom by sme to nejako utiahli.
► V iných športoch to funguje tak, že keď je niekto dobrý, angažujú ho profesionálne tímy, kde sú oveľa lepšie podmienky. Ako je to v slovenskom rally? Nemáte žiadne ponuky napríklad od továrenských stajní alebo od sponzorov?
T. Vrábel: U nás to takto nefunguje. Dá sa získať nejaká podpora, ale nie je to na vysokej úrovni, takže všetka finančná ťarcha je na nás.
► Aké máte teda plány do budúcej sezóny?
P. Michalec: Ešte je skoro teraz hovoriť. Všetko závisí od financií. Snažíme sa nájsť sponzorov. S naším autom by sme chceli ísť ešte Dobšinskú zimu, potom uvidíme. Aj keby sme mali odjazdiť s novým autom len dva závody, určite by nám to pomohlo získať skúsenosti. Hlavne by sme si radi poriadne zajazdili, pretože podmienky, kde by sme sa ponaháňali s vyrovnanými súpermi, príliš neboli.
► Ako je to s odmeňovaním za výsledky? Tento rok sa vám darilo, dostali ste od organizátorov aj nejakú finančnú alebo materiálnu prémiu?
P. Michalec: Nedostávame nič. Za pódiové umiestnenia získame pohár. Potešila by nás aspoň malá prémia, no, žiaľ, takto to nefunguje. Žiadne finančné ani materiálne odmeny nedostávame. Nechcem, aby to vyznelo negatívne, ale je to tak.
► Prečo si myslíte, že je úroveň automobilových pretekov na Slovensku na nízkej úrovni? Čo by tomu prospelo?
T. Vrábel: Je treba, aby sa zvýšilo povedomie aj na západe Slovenska. Na východe o tom vie dosť ľudí, ale tu je to slabé. Samotný motošport má veľmi slabú propagáciu a nedáva sa mu priestor ani v médiách. Pritom fanúšikov na súťažiach býva dosť, napríklad v Košiciach. Nedá sa to však porovnávať s Českom. Tam tým ľudia žijú. Na Barum Rally v Zlíne bolo možno 30-tisíc ľudí. Bolo by fajn, keby to tak fungovalo aj u nás.