Blog Lívie Gažovej: Noblesná dáma oslavuje storočnicu
„Každá čiastočka tejto budovy prešla mojím mozgom.“
Takto si spomína na výstavbu balneologicko-ubytovacieho komplexu Thermia Palace a Irma v Piešťanoch Ľudovít Winter. A že musel veľa premýšľať, čo sa na mieste bývalého hostinca "U bosého" a konskej kúpacej jamy postaví. Vybudovanie luxusného hotela bolo totiž podmienkou Erdodyovcov na predĺženie zmluvy na prenájom kúpeľov.
Winter zveril architektonický projekt do rúk svojho bývalého spolužiaka Ármina Hegedusa, ktorý pôsobil v tvorivej dvojici s ďalším architektom, Henrikom Bőhmom, od roku 1896. Vďaka predošlým skúsenostiam so stavbou kúpeľných budov v Maďarsku neboli en protekčnými kandidátmi. Svoje 15-ročne pôsobenie v Piešťanoch zahájili rekonštrukciou Zeleného stromu a naše mesto sa môže pochváliť i ďalšími vydarenými dielami z ich ateliéru: asanované kúpeľné divadlo /kino Hviezda/, vila Alexander a hotel Lipa (1912) či liečebný ústav Pro Patria. Nesporným klenotom v portfóliu budapeštianskych architektov sa stal liečebno-ubytovací komplex Thermia a kúpeľný dom Irma. Neuveriteľné dva roky (1910 – 1912) stačili celému stavebníkom na to, aby na Kúpeľnom ostrove vyrástol honosný a moderný kúpeľný komplex. Sústredenie ubytovacích, stravovacích a kúpeľno-liečebných služieb pod jednu strechu – robia prevádzku nezávislou od vonkajších poveternostných podmienok a zaraďujú Thermia Palace a Irma medzi najúčelnejšie riešené a najkomfortnejšie kúpeľné zariadenia vôbec.
Umelecký štýl Thermie bol pre vtedajšiu dobu moderný – secesný. Tento dovoz z Viedne, posledný z komplexných umeleckých štýlov, bol charakteristický dekorativizmom, spájal rôznorodé umelecké prvky, rozmanité materiály. No piešťanská secesia sa predsa len odlišuje od západoeurópskej. Viac ako florálna výzdoba a neurčité tvary sa tu presadzuje geometrické dekorácie. Človek nevie, kam sa pozerať a ako sa približuje, objavujú sa stále nové detaily. Thermia už na prvý pohľad zvonka upúta bohatým priečelím, portikovým vstupom, rizalitmi, balkónmi a terasami. Nad vchodom nájdeme pompézne vyobrazenie páva, podľa legendy objaviteľa prameňov. Nezabudlo sa ani na okolie. Secesné lampy sa týčia pred vchodom a na blízkom trávniku kraľujú štyri antické sochy. Súčasťou je secesná záhrada s dek bazénikom so súsošiami a neskutočne krásnym platanom.
Hotel Thermia Palace, ktorému názov vymyslela matka Ľ. Wintera, architekti navrhli na pôdoryse otvoreného písmena V, s veľkoryso riešenou prevádzkou s kapacitou 190 lôžok. V prízemnej časti hotela sú situované spoločenské miestnosti: veľká dvorana (dnes slúži ako kaviareň), herňa s biliardovými stolmi a tzv. „Amerikan bar“, Veľká jedáleň (s obrazom od majstra A. Muchu). Na historizujúco-secesnom interiéri sa podieľalo viac ako dvadsať firiem z Viedne a Budapešti, ktoré prispeli k honosnému výrazu stavby. Jedinečnosťou riešenia sa stalo nezvyklé priame prepojenie Thermie s kúpeľným domom Irma cez vykurovanú chodbu s liatinovou konštrukciou. Kúpeľný dom Irma, nesúci meno majiteľky kúpeľov Irmy Erdoyovej, navrhli rovnako architekti Hegedus a Bohm.
Hneď pri začiatku stavebných prác v roku 1910 sa ukázalo, že výstavba tak veľkého komplexu si vyžaduje osobité riešenia. Prvým problémom bolo vydanie samotného stavebného povolenia; dôvodom boli obavy banského úradu pred výkopovými prácami v blízkosti prameňov. Záchrancom projektu sa stal odborník na statiku Aladár von Kovács-Sebestény, rovnako z Budapešti. Ponúkol netradičné riešenie: budovy Thermie aj Irmy sú založené na 1,5 m hrubých železobetónových doskách, ktoré staticky zabezpečujú drevené pilóty. Ako statik spolupracoval aj pri návrhu železobetónovej kupoly v Irme, vystuženej rebrami.
Dôležitým technickým vybavením komplexu sú betónové bazény a vodárenská veža v štýle moderny. Tie vznikli pričinením známej bratislavskej firmy Pittel a Brausewetter., ktorá rozšírila používanie železobetónových konštrukcií. K ich iným stavbám patrí Modrý kostolík v Bratislave, most v Prievoze, Kolonádový most a kúpalisko Eva. Pri zakladaní použili špeciálne betónové zmesi odolné voči agresívnej termálnej vode.
Aj technické riešenie a vybavenie objektov bolo v súlade s modernými požiadavkami. V celom komplexe sa kúrilo termálnou vodou rozvádzanou do porcelánových radiátorov. Dochovala sa aj nerealizovaná verzia projektu domu Irma prepojeného s palmáriom, ktoré by využívalo druhotne geotermálnu energiu.
Prvého mája 1912 komplex Thermia Palace a Irma v Piešťanoch slávnostne otvorili, a ako prvý hosť sa v Thermii ubytoval Ferdinand I., cár bulharský. Obe budovy, a predovšetkým kúpeľný dom Irma, v sebe snúbili dokonalú účelnosť, progresívne konštrukcie a reprezentačnú dekoráciu fasád. Účelné a zároveň krásne.
Ako napísal Ľudovít Winter v jeho knihe Spomienky na Piešťany, „Nad Piešťanmi svitol deň veľkej slávy“.