99. výročie otvorenia Thermie Palace a kúpeľov Irma (2.)
PIEŠŤANY – Hotel Thermia Palace spolu s balneoterapiou Irma dala ešte v roku 1910 postaviť na Kúpeľnom ostrove rodina Winterovcov. Tento liečebný komplex slávnostne otvorili 1. mája 1912. Hotel okrem iných skvostov zdobí aj obraz Alfonza Muchu, ktorý namaľoval na mieru do priestoru v jedálni. Spolu s balneoterapiou slúžia návštevníkom kúpeľov už celých 99 rokov.
Kúpeľný hotel je päťpodlažná budova zalomeného pôdorysu. Hlavný vstup do budovy zdôrazňuje vysunutý portikus. Priečelia stavby bohato členia rizality, balkóny, terasy, okenné otvory a vikiere. Schodište je prevádzkovo vyčlenené zo vstupnej haly a tvorí samostatný celok. Zdôrazňuje to jeho ukončenie trojuholníkovým štítom zdobeným štukovou kazetou so symbolom liečivých prameňov a rokom realizácie 1912. Okná sú zdobené farebnými vitrážami. Dominantná je vitráž s pávom – jedným zo symbolov kúpeľov. Táto vitráž je komponovaná do prostrednej trojice okien schodišťa. Spodnú trojicu okien zdobia jednoduché, štylizované kvetinové motívy. Výzdobu hornej trojice okien tvoria jednoduché vitráže s centrálnym námetom puttiho v prostrednom okne.
Dominantou Irmy je veľký kruhový bazén
Centrálnu časť prízemia tvorí kruhová vstupná hala, z ktorej sa vstupovalo do dvorany – haly, neskôr (koncom 60. a začiatkom 70. rokov 20. storočia) prebudovanej na kaviareň. Na kaviareň je napojený Salónik Ferdinand (pôvodne čitáreň) a miestnosť American baru. Nádherná veľká jedáleň nie je typicky secesná, výzdoba je ladená skôr v historizujúcom štýle. Exteriér dopĺňajú dve secesné kovové stojanové lampy, stojace pred hotelom Thermia, zdobené keramickými maskarónmi.
Kúpele Irma sú priamo spojené s hotelom. Pôvodné prepojenie objektov zachované aj na vzácnej fotografii bolo riešené liatinovou konštrukciou, ktorá bola vyplnená sklenými tabuľami. Irma je dvojpodlažný trojkrídlový objekt postavený okolo centrálneho bazéna kruhového pôdorysu. Stred budovy zvýrazňuje predsadený pilierový portikus. Po stranách portiku sú na prízemí polkruhové presklené rizality v prvom poschodí ukončené balkónmi s kazetovým kamenným zábradlím. Ľavé aj pravé ukončenie fasády zvýrazňujú polkruhové rizality schodišťa. Zdobené sú členeným kamenným obložením a presklenú časť zdobia vitráže s jednoduchými štylizovanými kvetinovými motívmi.
Na prízemí pozdĺž hlavného krídla obieha chodba s odpočinkovým zariadením presvetlená veľkými oknami. Nad geometricky poňatou fasádou sa vypína mohutná kupola bazéna ukončená vetracou lucernou. Fasády bočných krídel sú riešené jednoduchšie.
Najdominantnejším priestorom Irmy je kruhový centrálny bazén zvaný bahnisko. Je postavený priamo nad prameňmi a jeho dno tvorí prirodzený nános minerálneho bahna. Podľa neho vznikol aj názov bazéna. Celý komplex zaujíma popredné miesto medzi secesnými stavbami na Slovensku. Objavuje sa tu i prelínanie s eklekticizmom a historizmom. Typická je bohatá výzdoba exteriérov i interiérov stavieb – reliéfy, masky na priečeliach, geometrické ornamentálne výzdobné prvky z umelého i prírodného kameňa, sklené vitráže, obklady z mramoru i keramických obkladačiek, štuky a pod. Na fasádach Thermie a Irmy nechýbajú motívy alegoricky oslavujúce liečivú silu piešťanskej termálnej vody a bahna a symbolizujúce chorobu a uzdravenie – reliéfy s motívom muža opierajúceho sa o barly a ťažko kráčajúceho (liečiť sa) a oproti nemu typický piešťanský motív uzdravenia a zároveň symbol kúpeľov – muža lámajúceho barlu. Pri dekoratívnom riešení fasád využili architekti aj kontrast kamenného sokla a hladkej omietky.
Najideálnejší zimný kúpeľný hotel
Názov hotela Thermia údajne navrhla manželka Alexandra Wintera Henrieta a slovo Palace pridal Ľudovít Winter. Názov mal symbolizovať lokalizáciu hotela v známych termálnych kúpeľoch a jeho napojenie na kúpele, ako aj vysoký štandard služieb, luxusné vybavenie, exkluzivitu priestorov. Kúpeľný dom bol pomenovaný podľa Irmy Erdödyovej, manželky vtedajšieho majiteľa kúpeľov Imricha Erdödyho.
Nájomcovia kúpeľov propagovali nový hotel a kúpeľnú budovu na rôznych reklamných materiáloch – plagátoch, pohľadniciach, prospektoch, v sprievodcoch po kúpeľoch a podobne. V jednom z nich napríklad publikovali reklamu hotela Thermia Palace v desiatich bodoch, kde zdôraznili hlavné pozitíva hotela. V skrátenej podobe ich tu uvádzame. „Thermia-Palace-Hotel je jediný svojho druhu, pretože: 1. je spojený s najnovšími Irminými kúpeľmi; 2. je vybavený liečebnou gymnastikou, studenou vodoliečbou, uhličitými, slnečnými, vzdušnými a elektrickými kúpeľmi; 3. všetky izby majú balkóny s vyhliadkou do sadu; 4. apartmány majú kúpeľne s prírodnou termálnou vodou; 5. k dispozícii bol lekár, opatrovník a sanatórny komfort; 6. nádherné spoločenské miestnosti; 7. elektrický svetelný signál, doprava do kúpeľov výťahom; 8. neobyčajne krásna poloha; 9. kúrenie teplou vodou z pôvodného prameňa; 10. je najideálnejším zimným kúpeľným hotelom.“
Klienti mali termálnu vodu aj v izbách
V prízemnej časti hotela Thermia Palace sú situované spoločenské miestnosti. Projektanti tu navrhli veľkú dvoranu (dnes slúži ako kaviareň), vedľa ktorej sa pôvodne nachádzala herňa s biliardovými stolmi a tzv. Amerikan bar. Herňa bola obložená nádhernými drevenými obkladmi s decentne volenou secesnou vyrezávanou ornamentikou. Nad obkladom prebiehal široký horizontálny pás látkovej tapety s výzdobou, ktorú tvorili štylizované rastlinné motívy. Odtiaľto sa širokými dverami prechádzalo do nádhernej jedálne – takzvanej Veľkej jedálne, ktorú dobový prospekt označil ako „nejzdařilejší místnost hotelu“. Do priestoru nad dverami roku 1932 pribudol vzácny dar od majstra A. Muchu – obraz oslavujúci liečivú silu piešťanskej termálnej vody. Pôvodne dal veľký priestor jedálne dokonca rozdeliť mobilnou sklenou stenou na dve časti. V čelnej stene jedálne sa nachádza balkón, ktorý bol určený pre domáci – hotelový – orchester. Výzdoba interiéru jedálne sa zachovala viac-menej v pôvodnom stave.
Z dobového zariadenia sa zachovali zrkadlá, lustre a bočné stenové svietidlá. Nábytok je už nový, ale tvarovo sa približuje k pôvodnému mobiliáru. Z prospektu z roku 1912 sa dozvedáme, že hotel Thermia Palace mal kapacitu 300 postelí. Pokiaľ mal kúpeľný pacient záujem, mohol podstúpiť liečbu priamo na izbe, pretože do kúpeľní bola zavedená i prírodná termálna voda. K dispozícii boli 1-lôžkové izby, 1-lôžkové izby s prístelkou a 2-lôžkové izby. Okrem toho boli v hoteli aj tri druhy apartmánov: a. apartmán tvorený 2-lôžkovou izbou a izbičkou pre služobníctvo; b. apartmán tvorený salónom, spálňou s dvomi lôžkami, kúpeľňou a toaletou; c. apartmán tvorený salónom, spálňou s dvomi lôžkami, kúpeľňou a toaletou a izbičkou pre služobníctvo.
Najväčším bazénom v kúpeľnom dome Irma v tom čase bolo, a stále je, bahnisko. Priemer má asi 26 m a vo výške 16 m je preklenutý monumentálnou dvojplášťovou kupolou. Nesú ju železobetónové rebrá zdobené secesnými maskarónmi. Okulus kupoly bol pôvodne prekrytý ozdobnou mrežou. Tá zospodu kryla vyústenie vetracej lucerny a cez ňu prebiehalo vetranie bazéna prirodzeným výstupom horúcich pár smerom hore a von cez lucernu. Podlaha ochodzu bazéna a steny sú do výšky asi 2,5 metra obložené keramickým obkladom, nad ktorým sú po celom obvode bazéna farebné keramické pásy s motívom fantastických rýb. V strede bazéna je umiestnená fontánka – vodomet. Na mužskú a ženskú časť bazén delí elegantná presklená stena s vitrážou s motívmi štylizovaných kvetov. V roku 2004 bola rekonštruovaná podľa pôvodných projektov, fotografií a dobových pohľadníc.
(Pokračovanie nabudúce.)