Na hrádzi je plno, treba byť opatrný
Teplé jarné počasie dáva piešťanskej vynovenej hrádzi zabrať. Predĺženie Kolookruhu Sĺňava o úsek Krajinský most – Lodenica ešte viac zatraktívnilo in-line korčuľovanie a cyklistiku v našom meste. Koruna hrádze je tak športovcov najmä popoludní a cez víkendy.
A všade, kde je viac ľudí, vyskytnú sa problémy, návrhy na zlepšenie prevádzky kolookruhu nedali na seba dlho čakať.
Viac jasných a viditeľných pravidiel
Korčuliari aj cyklisti spoločne volajú po lepšom vyznačení pravidiel pohybu na hrádzi. „Mladým zaľúbencom asi treba nakresliť tabuľu, že pri korčuľovaní sa za ruky držať nemusia a môžu ísť za sebou," povedal nám jeden z korčuliarov.
„S malými deťmi by na hrádzu v čase „špičky" nemali rodičia chodiť, veľmi riskujú," dodáva druhý. Pustené psy prekážajú rovnako korčuliarom aj cyklistom.
„Keď vidím dieťa či psa, automatiky spomalím a očakávam komplikácie, tínedžeri však takto asi neuvažujú," hovorí postarší korčuliar. Najväčšie riziko zrážok a kolízií hrozí pri bufete Dino, kde treba častokrát spomaliť až zabrzdiť.
Pravidlá pohybu na hrádzi a bezpečnosť na nej riešila nezisková organizácia ProPolis, autor projektu kolookruh, v súčinnosti s dopravnou políciou. Pravidlá, podľa ktorých sa má na hrádzi jazdiť a pohybovať, už pribudli aj na informačných tabuliach pri Kruhovke.
Stáli návštevníci hrádze jazdia podľa „zdravého rozumu", nie podľa vodorovného značenia – teda nezáleží, či niekto ide peši, na bicykli či korčuliach, ale na tom, ktorým smerom ide.
Niektorí nováčikovia a hostia dodržujú zase značenie, čo spôsobuje problémy. Viliam Vavro, člen správnej rady ProPolisu, hovorí, že s pridaním iných, neštandardných tabúľ je problém. „Neštandardné značky nemôžeme na dráhu dávať, pretože by neboli v súlade so zákonom o premávke na pozemných komunikáciách," povedal.
Štrk nahradí tráva
Na novom úseku kolookruhu korčuliarom zvlášť prekážal štrk a kamenie, ktoré sa spod novoosadených lavičiek, ľahko dostávali na hrádzu. „Dať sem štrk, to mohol vymyslieť len niekto, kto sa asi nikdy nekorčuľoval," hovorí Michal, korčuliar, ktorý hrádzu využíva spolu s priateľkou.
Obaja jazdia rýchlo a za ruky sa nedržia. Rovnaký názor mala korčuliarka Danka odpočívajúca na jednej z lavičiek. Mesto už podľa Igora Kováča, vedúceho referátu majetku mesta, požiadalo firmu Strabag, realizátora stavby, o odstránenie štrku. V sobotu bola na jeho mieste už hlina, ktorá bude zatrávnená. „Nový úsek kolookruhu sme ešte neprevzali. Našli sme totiž nedostatky – neosiatu trávu, neuhrabané trávnaté plochy či nedostatky na asfalte," hovorí Kováč.
Kým firma nedostatky neodstráni, mesto jej nepoukáže 10 percent z celkovej sumy 9,2 milióna korún, ktoré jej za realizáciu projektu prisľúbilo.
Bezpečnostné pokyny pre užívateľov okruhu:
– užívanie okruhu je na vlastné nebezpečie
– okrem chodcov môžu okruh užívať iba cyklisti, korčuliari a kolobežkári
– na okruhu je zakázané používať motorové vozidlá
– dodržujte dopravné značenia kolookruhu
– prednosť na okruhu majú vždy chodci
– pri stretávaní znížte rýchlosť, prípadne zastavte
– pri stretávaní sa držte vpravo
– obchádzajte a predbiehajte z ľavej strany
– ak idete vedľa seba viacerí, pri stretnutí sa zoraďte
– pri obchádzaní a predchádzaní zavolajte „hop, hop" alebo "stopa"
– cyklisti a korčuliari, noste bezpečnostné prilby
– dbajte, aby vaše domáce zviera nespôsobilo kolíziu
– dbajte na pokyny bezpečnostnej služby, polície
– dodržujte pokyny pri predchádzaní cez hať
– nerušte ostatných užívateľov areálu sĺňava, rybárov a zver
(ProPolis n.o. krátené)